Video van mijn baan, digitaal.

te35-37

Well-known member
Hallo, naar je filmpjes gekeken:
Prachtige baan met lange treinen op veel opstelsporen!
Daar zullen heel wat meters spoor in liggen.
Mijn complimenten. Dat die 9 wagentrein met opduwloc zo door die spiraal komt zonder dat de wagens eruit gedrukt worden, dat verbaast mij. Niet gedacht dat dat zou kunnen.
Mvg,
Eric
 

Kadoelen

Well-known member
Ik ben bezig om wat extra sporen aan te leggen. Ik heb de Faller AMS autobaan bijna volledig afgebroken. Er komt vanuit de stad (aan de rechterkant van de baan) een spoor achterlangs het station de hoogte in naar het dorp links (boven de klimspiraal).
Daar komt een kopstation met 2 of 3 sporen. Op het stuk achter het station komt een passeerspoor.
Werk in uitvoering 🚂🛤🤗
 

Kadoelen

Well-known member
En dan nu een paar fotos.
Achter de stad is ruimte gemaakt voor de aansluiting van het nieuwe spoor.IMG_20230529_154824318.jpg
En achter het station gaat straks het spoor zo'n 10 cm omhoog.
IMG_20230529_154913004.jpg
En het dorp is tijdelijk uitgegroeid tot dicht bebouwde stad.
IMG_20230529_154854922.jpg
 

Kadoelen

Well-known member
In kleine stapjes wordt het nieuwe traject aangelegd. Het vastzetten van de rails is een rotklus. Niet alleen doordat ik over de bestaande baan heen moet hangen, maar ook door de slechte kwaliteit van de railspijkertjes. Vier spijkertjes krom en 1 geslaagd in de rail.
Verder heb ik de stad opnieuw ingericht.
IMG_20230630_171410194.jpgIMG_20230630_171344065.jpgIMG_20230630_171250654.jpgIMG_20230630_171316756.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hans Shunter

Active member
Hoi John,

Heeel irritant die spijkertjes... heel veel bielzen mee verpest, eruit halen en nieuwe er in lijmen, allemaal extra werk.
Spijkertje met een pincet begeleiden en daarna met een wat bredere drevel er in tikken.
Is er misschien ruimte om een mangat te realiseren waar b.v. een kerk met kerkhof op kan staan?
Als je toch bezig bent met herindelen van de stad zou ik dat zeker doen. Je hebt er later met eventuele reparaties achter in de baan veel gemak van. Hoef je niet meer over de baan te hangen en daardoor scenery mee beschadigen...Had ik bij mijn eerste baan ook moeten doen....

Mvg Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Kadoelen

Well-known member
Dank je Hans. Op mijn baan past geen mangat. De baan bestaat al uit drie niveaus en onder de treintafel staat het vol met van alles.
Ik duw de spijkertjes soms met een tangetje, of met een schroevendraaier (platte kant van het blad), maar zal jouw idee proberen.
Groetjes John
 

Kadoelen

Well-known member
Hoi Hans, nog een paar spijkertjes gedaan. Ook op jouw manier. Niet veel beter. Het hout is te hard voor deze spijkertjes.
Aantal jaar geleden had ik dezelfde (merk en nummer), maar dat was een veel betere kwaliteit. Die gingen er altijd goed in.
 

Hans Shunter

Active member
Hoi John,

Tja joh, het is tegenwoordig een hele andere insteek van de industrie om zoveel mogelijk te produceren met een minimale levensduur, in de meeste gevallen net na de garantie periode en als het stuk gaat kan het meestal niet gerepareerd worden, dus ben je als consument genoodzaakt om geheel nieuw te kopen... de verkoopcijfers worden daardoor hoger, dus meer winst.
Dit in vergelijk met vroeger (was toen alles beter?) met b.v. bruin-en witgoed, gebruiksartikelen enz. wat vele jaren langer meeging dan de nu wettelijke gestelde garantie termijn...
Maar, de maatschappij en industrie wordt zich er meer en meer bewust van dat de afvalberg te groot wordt en men de leefbaarheid schaadt!
Dus recyclen en repareren was het grote toverwoord...
Nu nog alleen de degelijkheid en levensduur vergroten...

En nee, ik ben geen columnist voor een gerenommeerd dagblad.

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

te35-37

Well-known member
Hallo Hans,
Met dat soort zaken als de afvalberg en de opwarming enz. was ik in de jaren 90 als werk bezig, werd toen voor gek verklaard.
Hans bij jou blijven de treinen tijdens de werkzaamheden rijden: kun jij misschien de baas van de planning van Prorail worden, want daar lukt ze dat niet zo.
Dat vastzetten:
Hans, indien je toch die spijkers gebruiken wilt: heb je geen hele dunne priem of els of drevel om met een hamer een gaatje in die plaat te slaan of voorboren?
De ruimte tussen de midden- en buitenrail vind ik nogal klein. Dat vond ik niet erg makkelijk om daar zonder de sporen te beschadigen, die spijkertjes erin te slaan. Dus wat anders bedacht, wat ik al langer toepas:
zet het spoor vast met hele kleine magnetische kruiskopschroefjes aan de zijkanten van de bielsen door een elek boormachien. Daarmee kun je goed mikken. Soms ook nog schroefjes tussen de bielsen en in de bochten ivm de druk op het spoor ook aan de buitenkanten.
Nu ook met foto's.
mvg,

fullsizeoutput_6726.jpegfullsizeoutput_6727.jpegfullsizeoutput_6728.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan