Trix Express wissels op wisselstroom

DJMJ

New member
Beste allen,

Ik ben nieuw hier. Vergeef me als ik enige fouten maak in de hier gebruikelijke omgangsvormen...

Ik rijdt met Trix Express rails, maar met Märklin locs. Toen ik de rails een aantal jaren terug kreeg had ik geen benul van het verschil tussen wissel- en gelijkstroom, en sloot ik de Märklin (wisselstroom) trafo rustig op de baan aan. Alles functioneerde, dus waarom niet?

Mettertijd is mij duidelijk geworden dat de rails van Trix Express bedoeld zijn voor gelijkstroom. De wissels zullen dus ook wel met gelijkstroom gevoed moeten worden, en dat terwijl ik al die tijd 19V AC heb gebruikt om de spoelen om te schakelen! Kan dit kwaad? Sowieso is mij niet duidelijk wat deze wissels precies kunnen hebben, en, nog belangrijker, hoeveel Watt ze trekken. Voor de baan die ik nu wil opbouwen ben ik van plan reedcontacten te gebruiken die 0,55A kunnen hebben. Daarmee wil ik o.a. de wissels aansturen. Het is voor mij dus van belang te weten of die wissel (met gelijk- of wisselstroom) meer verbruikt dan dat. Er maar op gokken dat het goed gaat durf ik niet, het budget is niet bedoeld om kapotte onderdelen te vervangen die niet kapot hoefden te gaan.

Tijdens mijn zoektocht naar antwoorden kwam ik dit forum tegen, en een betere plaats om een dergelijke vraag te stellen kan ik me niet inbeelden.

Voor alle duidelijkheid: (aangezien ik hier meerdere soorten wissels zag) dit is het type wissel dat ik heb,
wissel.jpeg
 
Laatst bewerkt:

GND

Well-known member
Hallo DJMJ,

De wissels voor Trix Express worden normaal gesproken op de 12-14 wisselspanning uitgang van de Trix Express transformator aangesloten via een groene moment schakelaar.
Het omschakelen van een wissel gaat met een korte puls. Ik heb zelf geen kartonnen rails, dus ervaring heb ik er niet mee. Maar ik zie een lampje zitten op de wissel. Daar zou ik zelf geen 19 volt opzetten, kortere levensduur van het lampje?

Misschien dat andere forumgebruikers wel ervaring hebben met deze rails en kunnen ze beter advies geven.
 

Hans Shunter

Well-known member
Hallo DJMJ,

Alle wissels van T E werken normaal gesproken op 14V wisselstroom. Met 19V schakelen ze zonder te haperen. Omdat ze bediend worden door een puls, groene schakelaar, is dat geen probleem. Het steeklampje van 12-14V heeft wel met deze spanning een hele korte levensduur. Dit kan voorkomen worden door een weerstand, 350 Ohm 250Mw, te plaatsen tussen de voedingsdraad en de witte klem van het lampje, gele schakelaar.

Veel succes,

Mvg Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

DJMJ

New member
Dag Willem en Hans,

Dat is goed om te weten. Ik bedacht later dat je met de wet van Ohm ook Ampère kunt berekenen. (tja, als je nog niet zo bekend bent met de materie wil je dat nog wel eens vergeten) Ik meet 15 Ohm, dus met 19V wordt dat 1,26A. Daar moet ten behoeve van het reedrelais dus nog wel een weerstandje tussen, maar dat zal wel lukken. Het lampje laat ik eigenlijk niet branden. Het wordt behoorlijk heet (al kan dat door de 19V komen...) en ik vindt het lelijk. Desondanks bedankt voor de hulp!
 

MarcoTrix

Well-known member
Geen idee welke trafo je gebruikt, maar Märklin is 16 V ~.
Wat betreft elektromagneten, die werken op wisselspanning, maar ook op gelijkspanning. Dat maakt niet zoveel uit.
 

DJMJ

New member
Dat klopt, mijn trafo geeft ook aan 16V te leveren. Maar het is de 6631 van Märklin, oorspronkelijk bedoeld voor een netspanning van 220V. En aangezien die omhoog is, is ook de output van de trafo gestegen…
 

DJMJ

New member
Misschien. Voor de wissels maakt het niet uit, zegt Hans, en het lampje gebruik ik toch niet. De treinen zelf ontvangen ook iets meer spanning, maar ik laat ze toch niet op hun hardst rijden. Dan vliegen ze uit de bocht, en dat is nog veel slechter voor m'n spullen dan iets te veel spanning op oud en degelijk materiaal...
 

Hans Shunter

Well-known member
Hallo allen,

Ik gebruik voor mijn baan nog steeds de metalen groen/grijze trafo's van 220V. Nu met de nieuwe spanning van 230V~ levert deze met de knop vol open 19V=. Door de korte raillengte van TE, 183 mm, i.c.m. een grote baan betekent dat veel raillassen en dus ook meer weerstand op de rij stroom. Vooral de kartonnen rails hebben daar meer last van dan de nieuwzilveren kunststofrails. Ik heb dus ook onder de baan een ringleiding lopen om de baan te voorzien van extra stroom toevoer punten. Ook ik heb de knop van de rijstroom nooit vol open. Het is wel wat makkelijker om op hellingen, indien van toepassing, wat extra stroom te hebben.

Mvg Hans.
 

Drummen

Member
Voor zover ik mij herinner van de binnenkant van de trafo zit er op het gelijkstroomdeel geen elco, dus heb je alleen een pulserende gelijkspanning, die uit de gelijkrichter komt. In dit geval maximaal (240/220)* 12v ~ 13,1 V. Zet je een elco achter de gelijkrichter, dan wordt de spanning V2* 13,1 = 1,4 * 13,1 ~ 19V. Dit lijkt mij voor de motoren geen gezonde situatie. Ik gebruik alleen maar kartonnen rails en inderdaad, deze rails hebben, voor het in de baan leggen, controle nodig. Maar ik ben groot gebracht met de kartonnen rails.
Ik zou de trafo maar eens nakijken, hoe het komt, dat hij 19v gelijkspanning geeft. Dat is veel te veel.
 
Bovenaan