Trix Museumswagen 2025

MarcoTrix

Active member
Sinds 1985 wordt in het Märklin Museum, tegenwoordig "Märklineum", in Göppingen een Jaarwagen aangeboden. In het begin was dit een Märklin H0 wagen met speciale beschriftingen, later gepaard gaande met een extraatje zoals een autootje. Uiteraard kwam daar vervolgens schaal Z en 1 bij.
Nadat Märklin LGB en Trix heeft overgenomen, worden ook voor deze merken speciale wagens vervaardigd.
Officiële regel is dat deze Museumswagens alleen voor bezoekers beschikbaar zijn en wel één per bezoeker. Ervaring leert dat het elders ook wel lukt, maar dat kost je (aanzienlijk) meer.

De Museumswagen voor Trix H0 2025 is een onderlosser van Leonard Weiss, speciale uitvoering vanwege het 125-jarig bestaan. De onderlosser is verpakt in een mooie blikken doos, ingebed in schuimblokken.
Artikelnummer 24725. Prijs € 49,99 bij aanschaf in het Märklineum.

Voor TRIX EXPRESS: staat niet op de verpakking, maar het model is simpel om te bouwen. Trix Express-wielstel E33357811, Trix Express-koppelingen E33336258 of 66660.

Laatst bewerkt:

Drummen

New member
Ik ben de afgelopen 4 jaar naar Duitsland geweest op vakantie en alle wegen leiden over Goppingen. Elk jaar, tot nu toe, heb ik een museumwagen mee genomen en diverse andere TE wagons, die daar lagen.
De eerste 3 jaar werden de wielen omgewisseld, de koppelingen doen ze niet, want die hebben ze niet los. Dan kun je een doosje koppelingen kopen a 66 euro.
Afgelopen jaar wilde men de wielen niet omwisselen. Niet echt een goede reden, zou niet passen. Op de website van de Trix Express Club stond een foto van de museumwagen 2024 met een TE wielstel, dus het kon wel.
Omdat er onvriendelijk gereageerd werd, heb ik ze beloofd dat ik een email klacht zou indienen en dat heb ik ook gedaan. Marklin zou altijd de wielen en koppeling omwisselen, is beloofd bij de overname van Trix.
Ik heb mijn klacht ingediend bij Trix Nederland en kreeg een nette email terug. Ze gingen het uitzoeken. Van een onvriendelijke houding kon men zich in Goppingen niets voorstellen. Blijkbaar zijn die idioten daar zo. Klantvriendelijkheid kennen ze niet.
Ik ben door Trix Nederland verwezen naar hun technisch steunpunt in Emmen of Meppel. Mijn verzoek was de wielset voor museumwagen 2024 en koppelingen voor de wagons die ik aangeschaft had in Goppingen in de periode 2021, 2022, 2023 en 2024. Ik had de bonnen van Marklineum nog. Ze hebben geen koppelingen. De wielset voor museumwagen 2024 werd kosteloos opgestuurd.

Dus MarcoTrix, als de TE wielset past, dan is men verplicht de wielset gratis om te wisselen. En eigenlijk de koppelingen ook. En anders een email naar Trix.

MarcoTrix

Active member
Ik heb mijn Museumswagen via een miniatuurauto winkel in Göppingen gekocht, dus daarvan was ik niet op de hoogte.
Maar er is nog een andere merkwaardigheid waaraan ik mij als Minitrix liefhebber altijd aan erger: meestal is de Minitrix Museumswagen duurder dan de H0 variant, en zit deze ook nog in een gewone verpakking.

Bovenaan