Trixmünden am Main

MarcoTrix

Well-known member
Gezien alle artikeltjes die ik schrijf, en hopelijk ook gewaardeerd worden, zou je kunnen verwachten dat ik een flinke treinbaan heb. De actualiteit is echter dat ik me moet behelpen met een "Teppichbahn", zoals de Duitsers dat zo mooi omschrijven. De baan groeit gestaag naar mate ik aan rails kan komen, maar moet ook regelmatig wijken als de kamer schoon gemaakt moet worden. Dat laatste is ook beter voor de algehele gezondheid van het rollend materieel.

Één van de eerste probleempjes die ik tegenkwam was het aanleggen van de losse bedrading. Bij Märklin, dat ik ooit had, was dit niet zo'n probleem. M-rails, en later C-rails, beschikt over een halfrond of vierkant gat in het midden waarbij je de bedrading onder de bedding kan doorvoeren. Trix rails is echter K-rails (om even de Märklin terminologie aan te houden), en heeft geen bedding. Voer je daar bedrading onder, dan komt de rails ongelijk te liggen.

Daarop vond ik de volgende oplossing: Van Faller 120538 en Faller 120473 maakte ik pijlers, met daar bovenop geschroefd Trix 6850 klemmenlijst. Deze voert de kabels veilig boven het spoor door, om vervolgens aangesloten te worden op Trix 6852 verdeelplaat. Dan zijn de omwonende H0 bewoners ook weer blij met verlichting in hun huisjes.

Mooie oplossing voor een typisch Teppichbahn probleem. De bedrading gaat nu netjes over het spoor heen.

Het baanplan is vrij simpel, een ovaal met een omloopspoor en een kopspoor. Toch geeft een en ander veel interessante rij-mogelijkheden. De baan wordt aangekleed met oude Kibri accessoires en huisjes van (voorheen) Playcraft, Quick en Pola. Deze oude modellen keren soms terug in het Faller programma, en ik probeer het oude assortiment zodoende bij elkaar te verzamelen.
Het rollend materieel bestaat uit oude Trix Express wagens, maar ook uit omgebouwde Märklin modellen. Alles wordt getrokken door de Trix E10 005, of één van beide Trix Express Baureihe 80 locomotieven. Slechts één stoomlocomotief heeft verlichting, wellicht voorzie ik de andere daar ooit nog van. Hoe dan ook, alle munten uit door extreme betrouwbaarheid. Dacht ik dat Märklin typisch Duitse over-engineering was, Trix doet daar nog een schepje bovenop. Vaak staat bij Trix techniek nummer 1, en modelgetrouwheid nummer 2, maar dat is precies wat je nodig heb bij een Teppichbahn.

Fotootje van één van mijn eerste treincombinaties. Ik zal komende tijd proberen wat meer foto's te plaatsen.

Het banenplan, dat inmiddels licht gewijzigd is, en in de lengte met twee rechte rails is uitgebreid.

Tot zover een korte introductie, ik hoop dat u niet teleurgesteld bent ;-)

GND

Well-known member
Hoi Marko,

Ik ben niet teleurgesteld ;).

Er zitten onder de Trix Express rails kleine uitsparingen, waardoor je een enkel draadje kan doorvoeren.
Ik heb net een 4304 rails bekeken, tussen Western en Germany zit er een muizengaatje, tussen Germany en 4304 zit er ook 'één en bij de volgende twee stukjes tussen twee bielzen zit er ook een muizengaatje. Dus in theorie zou je drie lossen draadjes door kunnen voeren.

Zelf heb jij een mooi draadboompje, en die past er inderdaad helaas niet onderdoor.
Maar dat heb je zelf mooi opgelost !

MarcoTrix

Well-known member
Een kleine impressie van vandaag, het weer is hier zeer wisselvallig, en op de spaarzame momenten dat de zon schijnt maak ik foto's (ik heb een hekel aan flitsen).

Ten opzichte van het sporenplan gewijzigde stationslayout. Het perron is van Pola B 552, en is een draak om te bouwen omdat het uit twee L-vormige dakdelen bestaat die daar van oorsprong niet voor bedoeld zijn. Eigenlijk is dit perron B 555, dat werkelijk een schitterend dak heeft, en ik denk dat men de restjes gebruikt heeft om dit perron te creëren. Het dak is namelijk van station "Edelsbach".
Het station op de achtergrond is van Hornby en bestaat uit 3 delen (R8631 + R8629 + R8630), en is een replica van station Goathland in Engeland. Komt het bekend voor? Kijk dan maar eens goed naar de eerste Harry Potter film.

Op de achtergrond zichtbaar, en hier nader bekeken op de foto: The Dutch Mountains. Bestaande uit diverse speelgoedbergen, maar ik heb een zwak voor die dingen. Op de kunststof berg van Noch na zijn ze alle in originele staat. De berg van Noch heb ik met een kwast en airbrush verder verfraaid. Ook is er langs het pad een hekje aangebracht. De berg is te klein en te smal om verder te verfraaien met boompjes e.d., wat ik bij mijn Minitrix bergen doe.

• Leuk
Waarderingen: GND
Bovenaan