Begonnen met modelspoor wegens plan voor kerstdorp

Roger B.

Member
Een week of twee geleden kregen we een idee om een kerstdorp te maken.... op Marktplaats een set TE gekocht.... en toen was het hek van de dam.......
Inmiddels nog wat spoor bijgekocht, twee stoomlocs (753 en 2204) en lantaarnpaaltjes en poppetjes en autos en huisjes...... 17e naar Zutphen kijken of we nog leuke huisjes tegen komen wellicht....

Kerstdorp komt op het dressoir dat we iets verder van de muur zetten zodat een R2 bocht er op past en op het dressoir komen platen die dan de basis vormen voor het dorp....... en toen werd ik gek en bedacht dat ik achter de kasten langs de trein heen en weer naar de andere kant van de kamer kan laten rijden en daar een rondje rond de kerstboom kan laten maken.......... zoals in ander topic aangegeven is het hoogteverschil 25 cm en de afstand dik 4 meter.... Ik ga het gewoon proberen.....
 

Bijlagen

Hans Shunter

Active member
Hoi Roger,

Het plan ziet er he-le-maal te gek uit. Leuk zo met die doorkijkjes achter de tv en de kast. Misschien is het een idee om het kastje, of onder de kerstboom, wat te verhogen, zodat de helling wat minder steil verloopt!? Wij hadden op de dressoir, 50 cm diep en 180cm lang, niet te tillen dat ding, een MDF plaat van 244x90 erop liggen. Daarop een witte deken met de bedrading van de huisjes en de verlichting er weer onder....
LET ER WEL OP dat je met zo'n grote baan meerdere voedings punten aansluit en dat de rails overal goed contact maakt, om ergenissen van uitvallende- stilstaande trein op de meest ONMOGELIJKE plaatsen te voorkomen......
Het opbouwen is meteen een goede relatlietest! ( Tiny en Lau, weetjewel?). Hahaha.:sneaky:
Zie eerder geplaatste foto's.

Veel bouwplezier en succes!!!

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

Roger B.

Member
wilde op het dressoir de "plaat" uit meerdere delen maken, en ook de "brug" achter de kastjes langs uit max 2m lange stukken.... om het makkelijker te maken het weer op te ruimen tot volgende kerst.

Die "platen" worden dun(ner) multiplex (denk 9mm gewicht en kosten lager dan 18mm) met een lattenframe er onder (en zo dus de "dubbele bodem" voor de bedrading creëren) ik zal effe kijken hoeveel ik hoger kan ivm de hoogte van de kerstboom.... moest het kastje toch al iets verhogen om een paar cm over de armleuning van de bank te steken (om een R1 cirkel kwijt te kunnen)
 

Roger B.

Member
ok, eerste "uitdaging" die ik tegen kom..... wat is de beste/eenvoudigste manier om een bocht te ondersteunen in een helling?

bocht uitzagen in hout en daar pootjes onder? of andere opties?.


en... technische vraag mbt oud spoor.....

Ik heb dus oud tweedehands rail gekocht (overwegend karton versie) dat hier en daar roestig is. De trein stopt dan gewoon en ik heb zelfs het idee dat het ook in de verbinding tussen twee spoordelen zit dat spanning niet verder doorgegeven wordt.

Ik heb 1 trafo op het deel (met twee open eindes) dat ik al heb liggen aangesloten op 1 buitenrail en de middenrail. het vreemde is dat de trein stopt, maar de lampjes wel blijven branden.

heb gisteren met een groen schuursponsje al wel over de spoorstaven geschuurd, maar heb het idee dat ik vooral het schuursponsje uitpluis. Tips om het spoor weer goed geleidend te krijgen??
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
ok, eerste "uitdaging" die ik tegen kom..... wat is de beste/eenvoudigste manier om een bocht te ondersteunen in een helling?

bocht uitzagen in hout en daar pootjes onder? of andere opties?.
Hallo Roger,
Ik heb het inderdaad altijd zo gedaan , de bocht uitgezaagd en dan pootjes eronder.
Zie foto's van mijn toenmalige baan in aanbouw.





en... technische vraag mbt oud spoor.....
Ik heb dus oud tweedehands rail gekocht (overwegend karton versie) dat hier en daar roestig is. De trein stopt dan gewoon en ik heb zelfs het idee dat het ook in de verbinding tussen twee spoordelen zit dat spanning niet verder doorgegeven wordt.

Ik heb 1 trafo op het deel (met twee open eindes) dat ik al heb liggen aangesloten op 1 buitenrail en de middenrail. het vreemde is dat de trein stopt, maar de lampjes wel blijven branden.

heb gisteren met een groen schuursponsje al wel over de spoorstaven geschuurd, maar heb het idee dat ik vooral het schuursponsje uitpluis. Tips om het spoor weer goed geleidend te krijgen??
In modelspoorwinkels zijn speciale 'railgum' schuurblokjes te koop, deze werken erg goed.

Groet,
Marco


 

te35-37

Well-known member
Hallo,
Die oude kartonnen sporen nooit met schuurpapier behandelen, want dan haal de nikkellaag eraf en gaat het nog erger oxideren/roesten. Inderdaad met een railgum en ook met wasbenzien schoonpoetsen en de vet/olielaag eraf halen voor en na het rijden.
De verbindingen beste goed in de u vorm buigen en de pinnetjes met een dunne schroevendraaier wat uitbuigen, opdat ze maximaal kontakt en zo minimale weerstand hebben.
Kijk ook of er geen doorgezakte/verbogen sporen bij zijn. Die kun je voorzichtig weer recht buigen. Anders kun je daar ontsporingen krijgen.
Ik rijd al jaren met de kartonnen sporen van Fleischmann spoor 0 - de bedenker van die kartonnen sporen in 1947/48 - en dat blijft goed gaan. In de bochten schroefjes in de buitenkant van de bielsen plaatsen, want door de druk van de locs schuift het spoor langzaam weg. Dan krijg je knikken in de bochten en dus ook ontsporingen.
Indien er nog steeds teveel weerstand is, gewoon een draadje aan de buitenkant solderen tussen 2 sporen. Inderdaad zeer regelmatig voedingspunten aan de sporen aanbrengen.
Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik het wel.
mvg
 

Kadoelen

Well-known member
Nog een tip voor je baan: laat de overgang tussen het horizontale deel en de helling geleidelijk verlopen. Bijvoorbeeld met de stukjes van 5 cm. Anders kan je wielen van de rails krijgen of ongewenst ontkoppelen.
Het maakt niet uit of je rails met kartonnen of plastic bielsen gebruikt.
 

te35-37

Well-known member
Geroeste sporen niet gebruiken maar weggooien, dat blijft ellende. Heb je er veel ? Heb hier nog e.e.a. aan goede sporen liggen, die ik niet gebruik.
Wat de oprit betreft: je kunt ook het spoor heel klein beetje geleidelijk buigen, opdat er geen knikken zijn.
 

Roger B.

Member
dat buigen om het begin van de helling geleidelijker te maken had ik ook al bedacht....

Ik heb een berg oud spul overgenomen en daar zitten meer en minder verroestte delen tussen. ben er ook achter dat karton en plastic meer verschilt dan alleen de bielzen ;-) heb er ook overgangsspoorstukjes voor. Ik denk dat ik bij eventuele toekomstige aankopen meer naar plastic bielzen zal zoeken (wist ik veel) en die kartonnen nu gewoon zo goed mogelijk probeer op te lappen.
 

te35-37

Well-known member
Prima hoor, wat je wilt. Die kunststof sporen kun je denk ik wel met schuurpapier behandelen, maar schuurblokje altijd blijft beter-> geen krassen in het oppervlak. Daar dus ook geen vuil of smeer in blijven, dus minder last van slecht kontakt.
Succes ermee.
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
@Roger,

Behalve voor de kartonnen rail of de plastic nieuw zilver rail, kan je ook nog kiezen voor de bakeliet rail.
Bakeliet is de oudste Trix Express rail, (geintroduceerd in 1935), maar deze rail functioneert en rijdt nog steeds prima.
Ik heb niet anders dan alleen bakeliet, zie foto.

Marco

 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ik heb het een poos verzameld en heb inmiddels meer dan 1000 bakelieten rail stukken. :)
Ik vind het zelf verreweg de mooiste rail, maar smaken verschillen. Ik ken ook mensen die er van gruwelen en het er erg lomp vinden uitzien.
 

te35-37

Well-known member
Met die bakeliet sporen moet je ook goed uitkijken en is veel werk aan om die goed te krijgen :
- de sporen moeten ook met gum behandeld worden. Ik had een partij sporen, die ik eerst eerst in een emmer met sop al het vuil en stof eraf moeten halen.
- de kontaktpunten tussen spoor en de kontaktlippen aan de koppen moeten allemaal doorgesoldeerd worden en
- de kontaktpunten aan de koppen schoongemaakt worden met rubber gum.
- Dan zijn ook veel sporen doorgezakt in het midden, waardoor in de bochten de wagens en locs kunnen ontsporen. Ook kunnen de koppelingen op de verbindingen loslaten.
Dat is veel werk zo kort voor de kerst.
Zou daar niet meteen aan beginnen, maar eerst je licht opsteken waar je allemaal op moet letten.
 
Bovenaan