Begonnen met modelspoor wegens plan voor kerstdorp

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Doorgesoldeerd worden ? Dat heb ik nog nooit gedaan (en ik rij alleen maar op bakeliet).
Bij het opbouwen van een baan had ik soms een rail ertussen die wat minder goed contact maakte, maar dan pakte ik daarvoor gewoon een ander.

Het leuke aan de bakeliet rail is dat je deze weer helemaal als nieuw kunt krijgen met speciale bakelietpoetsmiddel, verkrijgbaar bij de betere politoerwinkel.
Alle krasjes ed poets je daar heel makkelijk mee weg, zonder materiaal weg te nemen, zodat het weer glimt als nieuw.

In 2018 kocht ik alle bakeliet rail op die de voorzitter Jan van der Slik nog thuis had, ongeveer 450 stuks, en die heb ik toen zo bijna allemaal opgepoetst en als nieuw gemaakt. Dat was veeeel werk, maar als je er maar 20 of 30 hoeft te doet is dat zo klaar.

Maar we gaan een beetje teveel van het onderwerp af, door alleen maar over bakeliet rail te praten ... sorry daarvoor.

Marco

 
Laatst bewerkt:

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Ich sammle es schon seit einiger Zeit und habe jetzt mehr als 1000 Bakelit-Schienenstücke.:) :)
Ich persönlich finde, dass es mit Abstand die schönste Schiene ist, aber Geschmäcker sind ja verschieden. Ich kenne auch Leute, die es hassen und finden, dass es sehr ungeschickt aussieht.
[/ZITAT]

Hallo Marco , ich kann dich sehr gut verstehen ... das Gleis ist etwas für Puristen & Nostalgiker .- welcher ich aber auch ebenfalls bin . Ich bin immer etwas gespalten ... Bakelite und / oder Papp ( Modell ) Gleis , da es etwas mehr Möglichkeiten der Layout Planung zuläßt ( R 2 und die vielen kleinen Gleise ) . Optisch ist Bakelite schon wegen der schwarzen Farbe sehr Gewöhnungs bedürftig - aber so wie es auf der Messe Layout in den 1950er verwendet wurde - bemalt oder in der Platte versenkt ist es Top...
 

te35-37

Well-known member
Marco, dat doorsolderen heb ik van Ed Kegge. Zeker bij wissels is dat een aanrader.
Jij kocht ze van Jan van der Slik: die zal geen rommel verkopen. Indien jij zonder kennis op een beurs koopt bij een handelaar, dan kun je grote rommel in je handen krijgen.
In ieder geval is het nodig om met een weerstandmeter na te gaan hoeveel weerstand er is, wanneer je een vaste baan maakt. En dat doorzakken van de sporen: overal in het midden een blokje hout eronder geplakt en dan de sporen aan de aansluitkanten met haakjes vastgeschroefd, waardoor ze redelijk recht gebogen werden. Meeste van mijn sporen waren van 1935-1940.
 

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Marco , ik vind het leuk als je uitweidt ... sorry . Ja Eric, ik heb ook gelezen dat Ed Kegge het op die manier deed ... Ik moet 500 Bakeltiet sporen hebben, maar ik heb ze altijd in topconditie gehouden en ze zijn volledig operationeel, zelfs zonder solderen. Een booster track is alleen nodig om de 3 meter, zoals het destijds in het TRIX boek stond.
 

te35-37

Well-known member
Andy zoals ik al schreef: mijn sporen waren erg vuil, want ze kwamen van een zolder vol stof en vuil. In Duits de bekende ,Dachbodenfund' genaamd. Sporen in de Biotex laten weken om ze schoon te kunnen krijgen.
Deze baan gebouwd, maar er geen plaats voor en teveel gesleep om mee te nemen. Alleen dat kleine stukje - 2e foto- met de TE 35-37 breng ik naar de clubdagen met een tegenstuk om de lus volledig te maken. Dit zijn 2 gescheiden electrische cirquits: een voor 14 volt en een voor 4,5 volt= op de 1e foto rechts het buitenste en links het binnenste spoor. Maar in het station zijn ze wel met de sporen maar niet electrisch met elkaar verbonden. Rechts staat dat grote houten station met de kap, vooraan depot met jaren 50 locloods en links jaren 50 Trix station. Overkapping is Trix/Kibri van voor de oorlog, erg zeldzaam.
De baan staat dus zo op elkaar gestapeld in de kelder bij de verwarming.

Daarna nog wat plaatjes van de baan met wat aankleding zoals die bedacht was.

SAM_8622.JPGSAM_8624.JPGfullsizeoutput_2a7.jpegfullsizeoutput_307.jpegfullsizeoutput_1449.jpeg
temgrosserbf.jpgfullsizeoutput_4e4f.jpegtemgrosserbf.jpg
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Roger B.

Member
nou, gezien er vanalles tussen komt telkens en ik dus niet opschiet met bouwen...... vrees ik dat het niks wordt voor dit jaar :-(

Grootste probleem tot nog toe....... ik krijg die helling bocht niet voor elkaar.......

bochten op plaat hardboard gelegd (dat is dus erg ongeschikt materiaal denk ik want de zaagkant wordt dik doordat het "openpluist") afgetekend, bocht uitgezaagd... op pootjes gezet, waarbij de schroefjes zich al niet IN het hardboard trekken en dus uitsteken wat leggen van het spoor ook niet ten goede komt... en dan blijkt om een of andere reden dat ik bij het aanleggen van het spoor niet meer goed uitkom op de uitgezaagde helling..... kortom....... totaal verkeerd begonnen, met 0 ervaring en te weinig tijd.........

Denk dat ik zondag maar kijk dat ik in elk geval op het dressoir nog wat knutsel aan een kerstdorp met een treintje en dan volgend jaar de "uitstap" naar de kerstboom er wel bij maak........ Heb wel het idee, dat er wellicht wat tijd verspild gaat worden op zolder komend jaar...... kijken om daar een baantje te bouwen🤦‍♂️
 

te35-37

Well-known member
Het is beter om multiplex te gebruiken, dat is ook sterker en dan heb je scherpe randen. Dat buigt ook minder door dan hardboard. Dat gaat altijd doorzakken, tenzij je er latten ter ondersteuning onderzet. Is veel meer werk.
Voordat je aan iets begint, vraag hier wat de beste manier is om het aan te pakken. Zijn hier een stel zeer ervaren baanbouwers.
 

Roger B.

Member
dat vragen komt na de eerste "teleurstelling"(waarmee ik best om kan gaan 🙃 ).... heb inmiddels nieuw topic gestart hierover :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

te35-37

Well-known member
De hierboven vertoonde Trix balekietbaan is te koop. Alleen het laatste stukje is anders dan op de foto's. Dat blijf ik gebruiken, de rest wordt mij te veel werk en geen plaats om alles neer te zetten.
Alle sporen zijn schoon gemaakt en er zijn 2 electrisch gescheiden cirquits, opdat je op een met bijv 4,5 volt kunt rijden en op de ander met 12-14 volt. In het station zijn er overloopsporen, die geïsoleerd zijn. Bij interesse: schrijf een bericht.
 
Bovenaan