Vervolg van Rivarossi modellen als basis voor de 2 Trix locs: de Fairbanks-Morse diesel voor de VS en Canada.

te35-37

Well-known member
Hierbij het reeds aangekondigde vervolg op de FS locs in grootbedrijf: nu de Fairbanks-Morse diesels in het groot bedrijf de VS en Canada.
Het verhaal kwam tot stand in overleg met onze ,opper-opmaker' van het Magazine, Cees. Hij vond op internet de fabrieksaankonding van de Canadese tak van het FM-bedrijf en die lockap in de takels. 'kVond het belangrijk dat er én foto's zouden zijn van de werkelijke locs én van de eerste Rivarossi modellen. Werd kiezen wat wel en niet.
De groene dubbelloc 4801/2 heeft aan de achterkant steeds een 3-assid draaistel = 1-A-1 ;, zie in tekst artikel blz 1, 3e alinea.
Wat er aan tekst niet meer in paste, was dat de lange stang op het dak van het Pennsylvania RR dubbelstel, dat dat de radio/telefoon antenne was, waardoor de mensen bij deze spoorwegmaatschappij al vanaf de jaren 50! naar buiten konden bellen! Dus mobiel bellen is ook al oud. Verschillende zaken van de digi-wereld bestonden dus ook al analoog.

Op de Rivarossi-memory webstek staan wat andere productie cijfers dan ik vermeldde.
Koos voor de cijfers van een Amerikaanse webstek over deze loc, waar veel betrouwbare info vermeld stond over de geschiedenis ed.
Maar heb zo veel webstekken gezocht en bekeken, dat ik niet meer weet welke dat was. En er is steeds de ruimtegrens wat erin het blad geplaatst kan worden.

Helaas werd het blad door de post dubbel gevouwen tijdens het bezorgen, vandaar de knikken in de bladzijdes. Maar wie het thuis heeft, zal mooie platte bladzijdes hebben.

Daarmee is dit hoofdstuk ,Rivarossi-Trix locs' voor mij afgesloten.
Het volgende verhaal zal weer over toebehoren gaan.

fullsizeoutput_77a6.jpegfullsizeoutput_77a7.jpegfullsizeoutput_77a8.jpegfullsizeoutput_77a9.jpegfullsizeoutput_77aa.jpeg

Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
af en toe verbeter ik de teksten van mijn bijdragen, wanneer ik daar zinnige info voor vind. ook nu weer: de groene dubbelloc nr 4801/2 heeft aan de achterkant een 3-assig draaistel, vergeten in de artikeltekst te plaatsen.

Laatst bewerkt:

MarcoTrix

Well-known member
5-assige draaistel locomotieven zijn onder diesel en elektrische locomotieven echt een rariteit. Ik ken eigenlijk maar twee voorbeelden:
1) EMD FL9. Deze locomotieven, waarmee New Haven mee reed, moesten in New York elektrisch rijden, waarbij stroom afgenomen werd van een 3e rail. Het sleepcontact om stroom af te nemen van de 3e rail was verwerkt in het 3-assige draaistel.
2) Metrovick Co-Bo's. Vanwege asdruk problemen was gekozen voor een 2-assig en een 3-assig draaistel, in plaats van de meer gebruikelijke A1A-A1A indeling. De locomotieven waren geen succes, toch is er één bewaard gebleven.

Bovenaan