2217 met goederentreintje

MarcoTrix

Member
Na twee weekjes schoonmaken rijdt mijn eerste Trix Express trein. Misschien niet zo bijzonder, maar ik heb er veel plezier in dat het weer rijdt.
Daar komt misschien nog een Trix Museumswagen bij, maar daarvoor kan ik nog niet de bijpassende wielen vinden. Afhankelijk van de wielen en de koppelingen die ik vind, zouden er nog 2 à 3 wagens bij kunnen komen.
Van de kiepwagens heb ik ook de laad- en losinstallatie, die ik gebruik om pepermuntjes en laurierdropjes mee te vervoeren.
Rest me nog om de Henschel dieselloc. op te knappen, hier is de bevestigingsclip van de motor kapot, zodat de motor uit het frame schuift. 100% Duitse over-engineering, maar de motor zit met clipjes vast ... :-(

 
Laatst bewerkt:

MarcoTrix

Member
Om nog terug te komen op dat Henschel locomotiefje, oftewel TRIX EXPRESS 53 2285 00 Industrie-Diesellok, die ga ik niet meer opknappen.

Maar laat me dat even uitleggen: ik heb voor enkele tientjes beginset 53 1303 00 A gekocht, omdat ik Trix Express beschouw als de oervader van Minitrix. Mijn wissellijst treinbaan van Minitrix is zelfs gebaseerd op een Trix Express sporenplan.
De beginset was in prima staat, rails amper gebruikt en geen sporen van bevestiging door spijkers, schroeven of houtlijm. Trafo in top-conditie, geen sporen dat deze ooit gedemonteerd is geweest en de gesealde stekker is nog steeds aanwezig.
Kippwagens met laad- en losinstallatie, ook hier, het wordt saai, in top-conditie. Alles werkt nog prima.

Maar de locomotief..... Die ziet er van buiten goed uit, maar bij de eerste test was er geen beweging in te krijgen. Soms draaide er één as, terwijl er twee aangedreven moeten zijn. Vreemd, want de wielen en sleepcontacten zijn schoon. Dan maar open gemaakt. Het printplaatje is zwart aangeslagen, dat is al een slecht teken. De motor zit scheef in het frame. Gelukkig zit de gebruiksaanwijzing er nog bij, en aan de hand daarvan de motor gedemonteerd. Direct blijkt al dat één van de bevestigingsclips is gebroken. Het motortje tussen mijn vingers genomen, met draadjes er aan geklemd, en direct op de trafo geprobeerd. Daar hadden mijn vingers binnen enkele seconden al spijt van. Bij het opendraaien van de regelknop wordt de motor gloeiend heet, spuwt vonken en geeft meer blauwe rook dan een Seuthe rookgenerator. Duidelijk gevalletje botte sluiting, motor overleden.

Bij Johan Voermans in Rotterdam een stoomlocomotiefje gekocht om de treinbaan toch te kunnen uitproberen. Dit oer-locje rijdt als de welbekende trein, en is goedkoper dan de reserve onderdelen die ik moet nabestellen om de diesellocomotief op te knappen, oftewel, het is niet meer economisch om deze rijvaardigheid te maken. Ik weet nog niet wat ik met de resten ga doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GND
Bovenaan