3 rail systeem

Marian

New member
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben onlangs begonnen met het oppoetsen van de trix-trein uit mijn jeugd (jaren '50-'60) en vroeg me af hoe er twee treinen onafhankelijk van elkaar op het 3-railsysteem kunnen rijden. Je sluit de middenrail aan als min of massa en de beide buitenrails als plus. OK, beide treinen rijden. Maar nu laat ik een van de treinen achteruit rijden. Voor zover ik weet worden dan plus en min omgewisseld, zodat de motor andersom draait. Voor deze trein wordt midden rail dan plus en buitenrail min. Theoretisch gevolg: kortsluiting op middenrail en/of trein twee rijdt niet vanwege plus op middenrail en plus op andere buitenrail.
Kan iemand me vertellen of mijn theorie klopt en zo niet, hoe het dan wel werkt?
 

GND

New member
Hallo Marian,

Dat is een hele goede vraag. Ik begrijp je gedachtengang.

Eigenlijk is het simpel, maar het simpel uitleggen, dat vind ik lastig, maar ik probeer het toch.

Je hebt twee trafo's.
Trafo 1 is aangesloten op de rechter railstaaf en de midden rail
Trafo 2 is aangesloten op de linker railstaaf en de midden rail
De 12 volt (trafo tegelaar bijna op maximaal) die uit de trafo komt is een verschilspanning tussen de rode en blauwe aansluiting.
De twee trafo's delen de middenrail, maar het zijn verder twee gescheiden circuits.

Het kan zijn dat trafo 1 een spanningsverschil van +12 volt heeft en trafo 2 op achteruit staat met een spanningsverschil van - 12 volt.
De ene trein rijdt vooruit en de andere achteruit. In dit geval kan er tussen de twee buitenrailstafen een verschilspanning staan van 24 volt (12 volt + naar 12 volt -) Er komt pas kortsluiting als je de rechter en linker railstaaf met elkaar verbindt.

Toen ik vroeger nog een nog thuis woonde had ik zelfs een andere set-up.
De middenrail en de rechter railstaaf was voor de gelijkspanning (tussen de rode en blauwe klem van de trafo) om de locomotief mee te besturen.
De middenrail en de linker railstaaf was via een schakelaar aangesloten op de witte en zwarte klem van de trafo en leverde wisselspanning waarop de wagonverlichting werkte.

Ik hoop dat dit verduidelijking geeft. Zo niet, blijf vragen !

Groet

Willem (a.k.a. GND)
 

Marian

New member
Dank je wel Willem voor dit uitgebreide en voor mij toch wel duidelijke antwoord. Ik neem aan dat dit geldt voor iedere transformator en niet alleen voor de Trix-trafo's. Ik ben nl. van plan een eigen trafo te bouwen met meerdere stroomuitgangen.

Groet, Marian
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Welkom op het forum !

Misschien heb je ook iets aan de handleiding v.an mijn TE 5599 trafo.



 

GND

New member
Dank je wel Willem voor dit uitgebreide en voor mij toch wel duidelijke antwoord. Ik neem aan dat dit geldt voor iedere transformator en niet alleen voor de Trix-trafo's. Ik ben nl. van plan een eigen trafo te bouwen met meerdere stroomuitgangen.

Groet, Marian
Hallo Marian,

In principe geldt het verhaal voor iedere trafo met een gescheiden transformator spoel.
Indien je op dezelfde trafospoel meerdere aftakkingen hebt, hebben we een ander verhaal.

Je wilt zelf bouwen, hartstikke leuk, ik heb zelf een 20 ampère regelbare voeding gebouwd.
Uiteindelijk was dat duurder dan een kant-en-klare voeding kopen.
Op marktplaats staan regelmatig Trix trafo's te koop.

Succes !

Met vriendelijke groet,

Willem (a.k.a. GND)
 

Marian

New member
Ik heb 3 overbodige 19 volt voedingen (2-3 ampère) van oude laptops in mijn 'rommeldoos' gevonden en in oude elektuurs (jaren '80) een aantal schakelingen voor treinregelaars. Met een spanningsregelaar kan ik de spanning terugbrengen tot 12 volt. Ik begin met één regelaar en ga kijken hoe dat werkt. Een aantal van de gevonden treinregelaars werkt met PWM, zodat je de treinen langzaam op kunt laten trekken.
Ik denk er dus over om alle drie die laptopvoedingen te gebruiken, dan heb ik dus in feite drie aparte trafo's. Omdat ik nog een heleboel oude IC-tjes heb liggen, worden de kosten voor mij minimaal en ik wil iets meer kunnen dan de treinen alleen maar voor- en achteruit laten rijden. Ik moet straks ook nog alle wissels (5 handbediening en 5 met relais) aan gaan sturen, dus er is voorlopig nog genoeg te doen. En dan te bedenken dat de baan nog niet eens opgebouwd is, alleen de opklapbare plaat met holle ruimte voor de bedrading is nu klaar.....

Groet, Marian
 

GND

New member
PWM, daar kun je inderdaad de analoge treinen mooi langzaam mee laten rijden.

Niet iedere gelijkstroommoter kan er tegen. De Trix Permamotor zou er tegen moeten kunnen.

Voor de overige lezers die misschien PWM niet kennen; PWM, Pulse Width Modulation, staat verklaart op op de website van Leon van Perlo, de man achter het Dinamo systeem.

Op dezelfde site van VPEB staat ook een interresante hulpschakeling om wisseling van de rijlichten aan te sturen bij gebruik van PWM.
 

Marian

New member
Ik leer hier iedere dag bij. Vooral die verlichtingsschakeling lijkt me interessant. Die hele site trouwens. Ik kan voorlopig wel vooruit.
 
Bovenaan