Dinamo systeem + iTrain.

Hallo Willem,

Ik hoop dat goed met je gaat en dat het opschiet met je nieuwe baan. Ik heb even een vraag over de engelse wissel. Om deze van rijspanning te voorzien heb je aangegeven dat je hiervoor een relais schakeling gebruikt. Heb je ook de verbindingen aan de onderkant van de engelse wissel doorgeknipt?

Wanneer je de verbindingen van de wissel toch moet doorknippen, kun je volgens mij de wissel ook zonder relais schakeling van spanning voorzien. Zoals een normaal kruis. Als de verbindingen zijn doorgeknipt kunnen de aanliggende blokken gewoon de spanning leveren.

Of zie ik dit verkeerd.

Graag je mening en/of advies.

Met vriendelijke groet

Rene

GND

Active member
Hallo Rene,

Het ging even niet zo goed, gelukkig geen Covid, maar wel 4 weken een soort van offline.
Dus ook even niets met klussen en treinen gedaan.

Stel ik leg de Engelse wissel CS W3 plat op de tafel met de bediening van mij af wijzend.
Met de klok mee heb ik aansluiting
A: naar blok CS-Spoor 4 (Paars)
B: naar wissel CS-W2 (Blauw)
C: naar blok CS-Spoor 2 (Turquoise)
D: naar blok CS-Spoor 3 (Bruin)

Als ik nu de verbindingen aan de onderzijde van de Engelse wissel los maak, dan is de bovenste spoorstaaf (Kant de de bediening), verbonden met zowel CS-Spoor 4 en CS-Spoor 3. De onderste spoorstaaf verbindt dan CS-Spoor 2 en CS-W2. Dat wil ik liever niet. Voor de middenrail zou het wel mogelijk kunnen zijn.
Gebruik ik de kunststof raillassen, dan heb ik niet die verbinding tussen de blokken, maar dan moet ik nog wel voor verzorging van de spanning regelen.

Kortom, ik begrijp je idee, maar ik moet het eens op mijn gemak uittekenen.

test-track-1a4-dinamo.jpg

Met vriendelijke groet,

Willem

Bovenaan