Dinamo systeem + iTrain.

GND

Well-known member
Hallo Theo,

Ik ben wel van plan een testbaan op te bouwen en die met Dinamo en i-Train te gaan besturen. Het voordeel van Dinamo is dat je zowel met Digitaal als analoog door elkaar kan rijden. Met DTS uit Ermelo goede verkennende gesprekken gevoerd.
Nog geen aankopen gedaan. Ik zal hier een update plaatse als ik er aan ga beginnen.

Groet
GND a.k.a. Willem
 

Theo

New member
DTS heb ik ook gebeld, geeft inderdaad een goed gevoel en ik heb inmiddels een gebruiker met Trix Express gevonden die daar een proef opstelling van gebruikt en die is van plan om hiermee door te gaan, er zullen toch vast wel meer mensen zijn die dit of een soort gelijk systeem gebruiken met Trix Express, alleen die hebben dat via Pitcommit? of zoiets gekocht maar ik weet niet wie dat zijn vandaar mijn eerdere vraag

Vr gr Theo
 
Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen te experimenteren en testen van Dinamo met Itrain op een Trix Express baan. Ik heb bij Martin een P&P start set aangeschaft met daarin een RM-C, een TM44 en een OC32. Deze set is geschikt om baantjes te leggen met daarin 4 blokken. Niet veel natuurlijk maar voldoende om het een en ander uit te testen. In het begin heb ik een paar keer met Martin gebeld om het aan de praat te krijgen. Daarna heb ik zelf de verschillende baantjes getest met zowel analoge als digitale locs. Mijns inziens werkt het prima, althans ik ben er wel tevreden over en ik heb besloten mijn nieuwe baan volledig te gaan besturen met Dinamo en Itrain.
Het voordeel van Dinamo is dat je inderdaad digitale locs en analoge locs kunt later rijden, maar ook dat je je wissels niet hoeft te digitaliseren. De Trix Express wissels kun je probleemloos aansturen met de OC32, evenals de seinen of spoorweg overgangen. Eigenlijk alles wat stroom nodig heeft.
Ik heb wel een basis cursus Itrain gedaan in Werkendam en bij Martin een cursus Itrain voor gevorderden en een cursus digitaal rijden.

Succes met het testen.

gr. Rene
 

GND

Well-known member
Hallo Rene,

Ik ben benieuwd tegen welke problemen jij aanliep ?
Kan ik misschien van leren .
 
Willem,

Ik heb er nog geen tijd voor gehad om aan te geven waar ik tegenaan gelopen ben.
Ik ben het dus nog niet vergeten. Kom er zsm op terug.

gr. Rene
 

GND

Well-known member
Hallo Rene en ieder die meeleest,

Ik heb bij Domburg Trainsupport enige weken geleden de eerste Dinamo deelaankoop gedaan en heb de eerste TM44 en een RM-C/1+ aangeschaft.
Met mijn projectplan ben ik nagenoeg gereed. Straks als het buiten te koud wordt en we weer met z'n allen opgehokt zitten, ga ik mijn testbaan opbouwen.
De volgende deelaankoop wordt de tweede TM44 en de PSU. In de derde deelaankoop komt de OC32 met ADM/SI. Tot slot de iTrain licentie.
test-track-1a4-dinamo.jpg

De testbaan is een 2 meter bij 1 meter grote baan.
De zwarte dwarsstrepen geven de blokscheidingen aan, de groene dwarsstrepen geven de blok secties aan.
De wissels worden gevoed vanuit een vrije blok sectie van de TM44, maar maakt geen deel uit van het blok. Je wilt tenslotte niet dat de trein op een wissel gaat stilstaan. De Engelsman wordt m.b.v. een relais gevoed of vanuit CS-Spoor 2 of vanuit CS-Spoor 3.

Zover de theorie, nu gaan bouwen !
 
Hoi Willem,

Ik ben alleen bekend met dinamo, aangestuurd door itrain. Ik ben wel benieuwd hoe je de zeven blokken gaat aansturen. Met 1 stuks TM44 gaat dat niet lukken. De TM44 is geschikt voor 4 blokken. Verder ben ik benieuwd hoe je de wissels gaat aansturen. Hiervoor gebruik ik de OC32, die ik ook gebruik voor 1 sein en 1 spoorwegovergang. Heb je een test licentie van Itrain misschien?
Mooi test baantje. Alleen op de wissel CS-W3 zal de loc stoppen, omdat volgens je baanplan er geen spanning op de wissel kan staan. Of je moet het op een andere manier geregeld hebben. Ben wel benieuwd hoe.

Een paar tips. Je moet Itrain goed opzetten. Laat de locs niet lopen op volle snelheid. Vooral op een kleine baan leidt dit tot problemen in Itrain met de reserveringen. Bij een hoge snelheid kan de loc niet altijd op tijd stoppen.
Zorg ervoor dat je lengte van de blokken, melders, wissels, locs en treinen accuraat invult. Anders gaat het fout. En je moet ervoor zorgen dat je de locs geijkt hebt met Itrain (of op een andere manier). In Itrain is de juiste loc snelheid cruciaal. Ik vind het moeilijk om analoge locs goed te ijken en goed te laten rijden op de baan. Digitaal gaat veel beter.
Bij een 3-rail, zoals Trix Express moet je in de interface de DC 3-rail vink aanzetten. En het linker en rechter spoor van stroom voorzien, alsmede de middenrail natuurlijk. Dan kun je zonder problemen lussen rijden en een blok van beide zijden inrijden.
Verder moet je de juiste poort in Itrain activeren. Stoppen aan het einde van een blok is ook een uitdaging. Je kunt dat regelen middels de positie van loc in het blok of middels de terugmelders. Werken met terugmelders vind ik eenvoudiger en beter werken. Dan heb ik meer controle dan met posities. Vooral met analoge locs werken de posities erg lastig omdat de snelheid niet stabiel is. Bij een warme motor loopt de loc harder. Bij meer of minder wagons aan de loc loopt de loc harder of zachter. Itrain weet dan niet waar de loc precies is in het blok. Veel experimenteren. Om de baan in te regelen, kun je het beste met vaste routes rijden.

Veel succes ermee. Wanneer ik je kan helpen, hoor ik het graag. Geen enkel probleem.\\

vr.gr. Rene
 

GND

Well-known member
Hallo Rene,

Dank voor je info.
Die DC-3 rail is een goeie, ik had daar al naar zitten kijken in de iTrain / Dinamo documentatie. De ordner met documenten wordt al lekker vol en mijn inkt cardtridges zijn al weer vervangen door nieuwe... :cool:

Ik heb nu reeds één TM44 binnen, de tweede TM44 komt eind oktober. Ik moet tenslotte 8 blokken bedienen en voeden.
In november komt de OC32 met ADM/SI. De standaard sinkdriver kan niet zoveel stroom leveren en een Trix Express wissel lust wel stroom.


De bloklengtes zijn enorm belangrijk en ook de wissellengtes. Die moet je inderdaad zo exact mogelijk invullen.
De tabel met bloknamen en bloklengtes heb ik al gemaakt.

Wat betreft de wissels; de voet van de wissel krijgt in principe spanning van een vrije sectieaansluiting van het blok dat aan de voet van de wissel zit.
In theorie kun je deze TM44 aansluiting aan de wissel ook gebruiken als een wisselmelder. Dat ga ik dus zeker proberen.

Een Engelsewissel kun je logisch vereenvoudigen tot twee wissels die met de voet aan elkaar liggen. Zie de Domburg turtorial.
En tussen die 2 virtuele wissels zit geen vrije rijbaan met een blok.
Omdat iTrain de Engelsman ziet als een wissel met 4 instellingen, terwijl bij Trix Express er maar 2 posities zijn, namelijk rechtdoor en afslaan kunnen we met een relais schakelen tussen voeding van twee verschillende blokken.
In iTrain zijn er 4 logische schakelingen, van A (rechtdoor) naar C, van A (afbuigen naar) D, van B (rechtdoor) naar D en van B (afslaan naar) C.
Er zijn echter maar twee elektrische signalen; rechtdoor of afslaan.
Bij die 4 logische instellingen sluit je een relais aan. DIt relais moet tussen twee posities kunnen schakelen met twee aparte geschakelde delen.
De bekende Trix relais hebben of 2 of 4 gelijk schakelde 'schakelaars'. Die van 2 kan de klus klaren.
Bij Domburg gebruiken ze ook een relais met twee 'schakelaars' die 2 posities kennen. Dit relais werkt echter met geen spanning = schakelaar tussen common en A en wel spanning = schakelaar tussen commen en B. De Trix Express relais werken met een puls, net zoals een wissel. Daar zit hem de uitdaging om het aan de praat te krijgen. Theoretisch moet het kunnen.
De Engelsman zit met A aan CS-Spoor 3 (bruin) en met de B kant aan CS-Spoor 2 (lichtblauw). Je rijdt dus vanaf één van deze twee sporen over de Engelsman naar de andere sporen of terug naar deze CS sporen.
In Itrain ken je aan de Engelsman een een relais van het type A/B toe, zodanig dat de wissel gevoed wordt door CS-Spoor 2 als er vanuit of naar dit spoor gereden wordt en de Engelsman wordt gevoed door CS-Spoor 3 als er vanuit of naar spoor CS-Spoor 3 gereden wordt. Zover de theorie.

Ik gebruik de midden rail als blok en als sectie scheiding. Dat is eenvoudig te doen. Voor het isoleren van de Engelsman en voor de rail blokscheding gebruik ik Roco geïsoleerde raillassen (of railschoenen) en natuurlijk ook de middenrail. Deze Roco's zijn van plastic met een rechtopstaand stukje plastic zodat de railstukken elkaar niet kunnen raken. De linker en rechter rail verbind ik door, gelijk van het keerlusprobleem af.

De definities voor de kleuren van de bekabeling heb ik reeds gemaakt.
Als voeding ga ik een 15 volt 100 watt PSU aanschaffen.
Ik ga meten of die genoeg power heeft om de wissels te schakelen.
Zo niet dan krijgt een output connector van de OC32 een 24 volt voeding (teruggedraaid naar 20 volt) ter beschikking.

Je kunt zonder licentie van iTrain met maximaal 3 loks rijden, maar ik ga t.z.t. de iTrain standaard licentie aanschaffen, want dan kun je ook automatisch rijden.

Ondertussen is mijn project document zich lekker aan het vullen.
Als het straks winter wordt en ik de tuin kan laten overwinteren, ben ik op zolder aan het bouwen.

Als ik straks, nâh straks..., gereed ben zal ik verslag doen.

Your mileage might vary zoals mijn Engelstalige collegae regelmatig roepen.
 
Hoi Willem,

Dank je voor de update. Verhaal met de engelsman is duidelijk. Ik heb ook nog een paar Trix relais liggen, die zal ik eens uitproberen in een wisselstraat. Goede tip, had ik even niet aan gedacht.

Ik heb een Meanwell voeding 15 volt en 100 watt (6,7 Ampere). Met deze voeding stuur ik twee TM44 units aan en een OC32 (met een ADM/SI uitgangsversterking Sink). Qua spanning is dit ruim voldoende, ook om de wissels te schakelen.

Ik heb de geïsoleerde raillassen, vorig jaar, op de TE beurs gekocht, schandalig duur (3,50 voor 10 stuks). Nu gebruik jij ze van Roco, die kosten maar de helft. Ik wist niet of die van Roco pasten op een Trix Express rail. Blijkbaar wel. Weer een goede tip.

Volgende maand ga ik een dagje naar Ermelo voor een hobby dag bij Martin Domburg. Wil ik de relais oplossing van Martin uittesten in een wissel straat en ga ik bij een paar locs een decoder inbouwen. Ik weet inmiddels wel dat de Doehler en Haas decoders voor TE locs een te lage maximale snelheid aankunnen. Rijdt prima, alleen de snelheid is te laag. Verder heb ik nog een probleem met de loc verlichting. De analoge verlichting werkt niet meer en ik wil de kleur voor en achter wijzigen naargelang de rijrichting. Moet ik de verlichting losmaken van de massa en dan opnieuw aansluiten. Is wel priegelwerk, maar goed.

succes met de bouw,

gr, Rene
 
Hoi Willem,

heb je toevallig een artikelnummer van de geïsoleerde raillassen van Roco?

Die lokverlichting schakelingen zijn wel complex, maar kan ook mij liggen. Kan toch veel eenvoudiger middels bi-color ledjes.
Blauw (of massa), geel en wit aansluiten zowel op het ledje aan de voorkant als op het ledje aan de acherkant. Of zie ik het verkeerd.

Gr. Rene
 

GND

Well-known member
Hoi Rene,

Ik heb zowel de Roco 42611 (24 stuks in een zakje van €4,50) en de Fleischmann 6433 (12 stuks in een zakje van €5,10)
Deze kwamen van Conrad, bij andere webshops waren ze toen meestal uitverkocht.
Ik vond de Roco's het beste, twee maal zo veel in een zakje en ook nog voor minder geld.


Ik moest ook wat anders bestellen bij Conrad, dus het ging in 1 bestelling mee. Daarna nog een keer op marktplaats tegen een paar setjes Roco voor weinig aangelopen.

Op dit moment is het bij Kuijpers nog goedkoper,
namelijk €3,96 voor een zakje van 24.

Verlichting, daar ik heb nog niet mee gestoeid i.c.m. de puls breedte modulatie ( wat de TM44 gebruikt voor analoge loks) en het automatisch wissellen.

Maar even zoeken op internet, de Roco's zijn op dit moment voldoende te vinden. Suc 6

Groet

Willem (a.k.a. GND)
 

GND

Well-known member
Hallo Rene,

Leuk dat je belangstelling hebt.

Het is nog niet gereed.
Ik moet deze afgelopen en komende maanden een beetje voorzichting aan moeten doen met de Eurootjes en koop daarom de spullen in 3 batches.
Toevallig was ik een paar keer bij een klant in de buurt van Ermelo (lees DTS).
De spullen besteld en afgehaald in de winkel van DTS.
Batch 1: RM/C en 1 TM44 (binnen)
Batch 2: 2e TM44 en OC32 met ADM/SI (binnen)
Batch 3: PSU 15volt, 100 watt met mounting HW en de iTrain licentie (Verwachting eind november)
Nog even een plaat hout en wat extra elektro draad aanschaffen en dan gaat het feest beginnen.

De tuin is bijna winterklaar, de lissen zijn uit de sloot gehaald (Dat moet van het waterschap voor 1 november gedaan zijn.), dus de schouw van het waterschap mag komen. Nog 1 keertje het gras maaien, de appelbomen snoeien en dan kan ik me terugtrekken op zolder :)

Op een paar regenachtige zaterdagen heb ik al met Dinamo Config gestoeid en aan mijn projectdocument gewerkt.
Ik documenteer graag allles. Handig voor later.

Ook heb ik wat metingen verricht met een Fluke 43B om te zien of de wissels op 14 volt gelijkspanning (kleine voeding van 42 watt....) om wilde schakelen en hoeveel inloopstroom dat trekt.
Zo'n Trix wissel piekt wel even in de 1,5 ampère. maar zakt vrij snel terug.
Dus goed dat ik een ADM/SI bij de OC32 heb gekocht.
Ik hoef, denk ik, geen tweede PSU (van 20 volt) aan te schaffen om via de OC32 de wissels te schakelen.

Zo we zijn weer een beetje bij.
Houd het forum maar in de gaten, als er nieuws is, zal ik het melden.

Met vriendelijke groet, Willem
 
Hallo Willem,

Goed te horen dat je bijna klaar bent met de tuin. Grote tuin denk ik zo.
Je Dinamo plan ziet er goed uit, stap voor stap. Zo heb ik het ook gedaan.
Ik heb niet de juiste apparatuur om soortgelijke metingen te doen, maar heb wel wat metingen gedaan met een normale multimeter.
Omdat ik problemen heb met de ijking van mijn locs, analoog en digitaal. De snelheid van de loc loopt bij mij niet in lijn met de rijstap in Itrain.
Met name bij hogere rijstappen gaat de snelheid wisselen. Erg vreemd, terwijl de spanning die de motor krijgt wel oploopt.
Wordt nog een heel karwei.

Wel goed nadenken over de Itrain licentie. Ik heb gisteren een upgrade aangeschaft van Itrain 4 standaard naar Itrain 5 Plus. Mede omdat ik met de plus versie de decoder CV's middels Itrain kan aanpassen. Is handiger voor het inregelen van de juiste snelheid.

Gil maar als ik je ergens mee kan helpen.

Met vriendelijke groet, Rene
 

GND

Well-known member
Even een update, want ruim 2 jaar later denk je dat het wel klaar is..... toch ?

Nee dus, een operatie aan mijn hand, behoorlijke beperkingen gedurende nodige maanden.
Al het Dinamo en iTrain materiaal is ondertussen binnen.

Maar toen kreeg ik een netvliesloslating in de zomer van 2021.
Na de nodige ingrepen en bijna 2 jaar verder kan ik weer voldoende functioneren.

In plaats van 1 grote plaat, maak ik nu 4 modules met een ietsje gewijzigde lay-out dan reeds eerder hier vermeld.
Nu de modules bouwen waarop de baan komt, maar op dit moment ligt de prioriteit bij het geven van mantelzorg.

Het komt ooit allemaal voor elkaar.

Met vriendelijke groet,

Willem (a.k.a. GND)
 
Bovenaan