Eisenbahn Magazin 2025-08

MarcoTrix

Well-known member
In Eisenbahn Magazin 2025-08 staat een artikel over Trix Express. Kort nadat Trix op de markt kwam en schaal H0 (00) introduceerde, kon Märklin niet achterblijven. Ongeveer in diezelfde periode kwam de Baureihe 01 bij de Deutsche Reichsbahn, hun allernieuwste paradepaardje.
Tussen Trix en Märklin ontstond een heuse wedloop met wie als eerste met een model van de Baureihe 01 kwam. Trix won.....

(Vanwege auteursrechten kan ik geen scan van het artikel plaatsen, u moet zelf een exemplaar van Eisenbahn Magazin aanschaffen).

Laatst bewerkt:

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ja, het is zonder twijfel de belangrijkste 00/H0 locomotief in de geschiedenis van het modelspoor, omdat deze een nieuwe standaard zette.
Het was een enorme stap van de eerdere tweeassige speelgoedlocomotiefjes, naar deze grote zesassige locomotief die daadwerkelijk zeer goed op de echte BR 01 lijkt.

Het 20/57 model vereiste uitgebreide 'ontwikkelingswerkzaamheden', vooral omdat er voorheen niets vergelijkbaars in 00/H0 bestond.
Het Trix team was trots op het behaalde resultaat.
Met Kerstmis 1936 stuurde Trix ontwerper Siegfried Kahn een speciale kerstgroet naar zijn Engelse vriend en modelspoor pionier W.J. Bassett-Lowke, met een foto van het prototype van de 20/57 en de tekst: "Met de beste wensen! Kerstmis 1936, S. Kahn. Dit is het 4-6-2 Trix Twin German Pacific schaalmodel in zijn huidige vorm. Veel details ontbreken nog, zoals spaakwielen, lampen, enz., maar de foto geeft een idee van onze plannen."

In 2019 kocht ik op de Duitse Ebay deze 20/57, die van 1937 tot 1940 in het Trix Express programma zat.
Toen deze bezorgd werd leek het een totale misloop. De koolborstelhouder was kapot door zinkpest en er ontbraken onderdelen van het relais.
Tegen mijn eigen verwachting in heb ik de kapotte en ontbrekende onderdelen in 2020 kunnen vervangen door originele vooroorlogse onderdelen die ik op de clubdag vond en de 85 jarige loc loopt nu weer einwandfrei.

Marco

Bovenaan