Märklin draaischijf 7286 ombouwen

Hans Shunter

Active member
Hoi John,

Voordat ik begon met zelfbouw van mijn handbediende draaischijf, heb ik er aan zitten denken om een Märklin 7186 draaischijf te gaan gebruiken, omdat deze voor 3-rail gemaakt zijn. Welliswaar voor wisselstroom. Met een paar kleine aanpassingen zou deze ook geschikt gemaakt kunnen worden voor Trix Express, dacht ik, maar ik heb daarbij geen rekening gehouden met de railhoogte van TE... Ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpassen...

Mvg Hans
 

Hans Shunter

Active member
Hoi John,

Ik heb de link bekeken. Is er misschien een mogelijkheid om de rails te vervangen door TE rail i.p.v. te verhogen?
Door b.v. de TE rail aan de onderkant met gesoldeerde schroefdraad aan de draaischijf vast te zetten? Of lijmen i.v.m. stroom isolatie.

Mvg. Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Kadoelen

Well-known member
Ik denk dat rails vervangen lastiger is. De Märklin rails zijn geklemd, maar daar is geen ruimte voor de TE rails. Ik ga wel eerst met een aansluitstukje spelen.
 

Trixjoop

Member
Ik heb zelf op mijn TE modelbaan een Bw gebouwd met de Märklin 7186 draaischijf. Hier ondervind ik nauwelijks hinder van de lagere profielhoogte van de Märklin rails op de draaischijf. Om het Trix Express systeem niet buiten werking te stellen, moet de draaischijf elektrisch zijn geïsoleerd van de rest van de baan en ook moet de draaibrug zijn eigen voeding hebben. Als je volledig digitaal rijdt met beide buitenrails dezelfde polariteit dan is de draaischijf te installeren en aan te sluiten alsof het een Märklin baan is.
 

Kadoelen

Well-known member
Ik heb zelf op mijn TE modelbaan een Bw gebouwd met de Märklin 7186 draaischijf. Hier ondervind ik nauwelijks hinder van de lagere profielhoogte van de Märklin rails op de draaischijf. Om het Trix Express systeem niet buiten werking te stellen, moet de draaischijf elektrisch zijn geïsoleerd van de rest van de baan en ook moet de draaibrug zijn eigen voeding hebben. Als je volledig digitaal rijdt met beide buitenrails dezelfde polariteit dan is de draaischijf te installeren en aan te sluiten alsof het een Märklin baan is.
Hoi Joop, heb je ook een fotootje van je Bw?
Ben benieuwd, John
 

Trixjoop

Member
Bijgaand een foto van mijn Bw alsmede een foto van het bedieningskastje van de spanningssluis voor de draaischijf. Kortsluitingen e.d. zijn alleen te voorkomen met TE bedrijf als de draaischijf zijn eigen voeding krijgt (bedraad en niet via de rails van de baan).
Als een loc naar de draaischijf rijdt, dan komt hij eerst in de spanningssluis net baanspanning (B). Daar stopt hij en wordt de spanningssluis overgeschakeld op de spanning van de draaischijf (DS). De loc kan dan de brug oprijden. Het weer afrijden van de draaischijf gaat in omgekeerde volgorde. Het voordeel hiervan is dat storingen in het draaischijfbedrijf niet doorwerken op de baan. De draaischijf kan zowel met DC als met digitale rijspanning gevoed worden.
 

Bijlagen

Trixjoop

Member
Een andere mogelijke oorzaak van kortsluitingen is dat de Trix Express wielflenzen contact maken met de middenstrip. Deze zou dan versmald moeten worden, maar ik weet niet of dit kan. Wel kan deze strip verwijderd worden (voor 2 rail bedrijf). Je zal dan zelf een vervangende passende middengeleider moeten maken.
 

Kadoelen

Well-known member
Ik ga de rails op en rond de draaischijf wat verhogen, zodat de wielen idd geen contact meer maken met de middengeleider. Ik ga morgen boodschappen hiervoor doen.
 

Kadoelen

Well-known member
Bijgaand een foto van mijn Bw alsmede een foto van het bedieningskastje van de spanningssluis voor de draaischijf. Kortsluitingen e.d. zijn alleen te voorkomen met TE bedrijf als de draaischijf zijn eigen voeding krijgt (bedraad en niet via de rails van de baan).
Als een loc naar de draaischijf rijdt, dan komt hij eerst in de spanningssluis net baanspanning (B). Daar stopt hij en wordt de spanningssluis overgeschakeld op de spanning van de draaischijf (DS). De loc kan dan de brug oprijden. Het weer afrijden van de draaischijf gaat in omgekeerde volgorde. Het voordeel hiervan is dat storingen in het draaischijfbedrijf niet doorwerken op de baan. De draaischijf kan zowel met DC als met digitale rijspanning gevoed worden.
Dankjewel Joop. Dit ziet er mooi uit.
Groet John
 

te35-37

Well-known member
Deze draaischijf is in de jaren eind 70 -80 door Fleischmann tijdens de ontwikkeling van de profirails ontwikkeld als opvolger van zijn metalen draaischijf 1780 van 1959. Door later het middendeel i.p.v. kunststof in metaal uit te voeren en er een draadcontact aan te maken, werd het een draaischijf die voor middenrails-rijders te gebruiken is. Dus je kunt ook de latere Fleischmann versie kopen, indien je een draaischijf zoekt.
 

te35-37

Well-known member
Kijk bij Roco: daar is de schijf nieuw te koop nr 665201 a €550 voor de 31 cm of de iets kleinere 42615 van 23 cm en de stukjes voor de 3-railaansluiting ook nr 42617 per 3 st. a €21,60. De schakelaar nr 6910 is er ook van het oude Fleischmann systeem.
 
Laatst bewerkt:

Kadoelen

Well-known member
Beste allemaal, in mijn eerste berichtje heb ik gezegd dat ik heel gunstig op Marktplaats de Märklin draaischijf 7286 gekocht heb. Dus ik ben zelf niet meer op zoek. Maar ik hoop dat anderen wel wat aan jullie adviezen over de typen en merken hebben.

Ik heb vanmiddag de spullen gekocht voor de ombouw van mn draaischijf. Eerste staaf gesoldeerd. Het was proberen van welk soldeer en de instelling van de soldeerbout. Ben nog niet tevreden, hopelijk gaat de tweede beter...

Groet, John
 
  • Leuk
Waarderingen: GND
Bovenaan