Märklin draaischijf 7286 ombouwen

te35-37

Well-known member
Succes met de ombouw John.

Voor anderen die een draaischijf willen ombouwen, hier waarschijnlijk een andere mogelijkheid door de Fleischmann schijf als basis te gebruiken (een zeer betrouwbare schijf in gebruik overigens).
Hierbij plaatjes van de Fleischmann 1780 draaischijf met messing sporen. Voordeel t.o.v. de Märklin schijf is, dat hier de sporen geïsoleerd zijn. Een metalen plaat in het midden verbinden met het metaal van de draaischijf en dan heb je de stroom voor de middenrail aan de massa van de schijf denk ik.
De schijf is makkelijk los te maken: die grijze plakker op de bodem eraf en dan heb je daar een borgring: open buigen en de Bühne (weet niet hoe dat deel in het Nederlands heet) kun je eruit halen. De gelijkstoommotor zit in het huisje.

P1030666.JPGP1030667.JPGP1030668.JPG
 

Kadoelen

Well-known member
Even een berichtje tussendoor.
Eindelijk zitten de staven op de draaischijf zelf.
Ik heb mezelf een cursus solderen moeten geven: ontvetten, opschuren, schoonmaken, vertinnen en dan aan elkaar solderen. Juiste soldeer en ook een goeie temperatuur...
En de railklemmetjes ook eerst openbuigen, want anders schuiven ze niet op de kop van de rails. Ik ben ook overgestapt van de minitrixrail als drager naar gewone Trix Express rail.
Vanavond heb ik ook de eerste railaansluiting gemaakt. Het is nog niet helemaal goed, want er is af en toe sluiting en ook juist geen contact. Grrrr.

Ik maak regelmatig fotootjes, maar die houden jullie nog tegoed.

Groeten,
John
 
Bovenaan