Märklin loks op Trix Express?

Kadoelen

Well-known member
In mijn jeugd had ik een vriendje met Märklin. En zijn E103 reed toen prima op mijn Trix Express baan. Gewoon gelijkstroom. Alleen 1 trafo loskoppelen...
Nu heb een tijdje terug op een beurs een BR86 van Märklin gekocht. Met Delta (eenvoudige voorloper van MMX). En deze draait zonder problemen zijn rondjes op mijn digitale baan.😃
Nu ook een aantal andere oude Märklin spullen in huis. En de eerste lok gedigitaliseerd, een E41. Moest wel een motoraanpassing doen. Geen aanpassingen op de wielen en nu aan t proefrijden. Gaat behoorlijk goed.

Erikb7

Member
Hallo Kadoelen,
Leuk om te lezen. Ik heb op goed geluk een serie 1200 van Marklin gekocht. De 3051 met het idee om deze om te bouwen. Als ik jouw verhaal zo lees zou dat zonder al te veel aanpassingen moeten kunnen.
Als je nog tips hebt dan hoor ik het graag.
Groet, Erik

Kadoelen

Well-known member
Hoi Erik, wat moet jouw Märklin lok kunnen? Wisselen tussen voor- en achteruit gaat niet met de Trix trafo's. Dan moet je de motor ombouwen met een Hamo-magneet en het richtingsrelais omzeilen.
En de linker- en rechterrailstaaf moeten verbonden zijn, of eentje niet aan een trafo hangen.
En als je de lok toch open hebt, geef m dan ook een grote beurt: smeren, nieuwe bandjes enzo.
Succes, John

Laatst bewerkt:

Kadoelen

Well-known member
Hoi Hans, ik heb eerst een testbaantje gemaakt met een wissel en een kruiswissel, nieuwzilver rails. Dat ging verbazend goed. Wagons ontspoorden vaker dan de loks.
Ik heb nu 3 loks gedigitaliseerd en moet ze nu loslaten op mijn baan. De BR86 heb ik al een tijdje en daar heb ik geen problemen mee.
De E41 heeft al een paar rondjes gereden. Valt soms stil op een kruiswissel en ontspoort een heel enkele keer. De snelheid maakt soms ook verschil.
Verder gaan een BR89 (zusje van de BR80) en een 3assige E-lok de baan op.
Een dezer dagen kan ik meer vertellen.

Groet, John

Kadoelen

Well-known member
Het rijden over de wissels gaat met wisselend resultaat.
Probleem met de impulscontacten, ik gebruik ze niet meer, maar zitten nog wel in de baan. Het contact tilt de middensleper op, waardoor de lok zonder stroom komt stil te staan.
Oplossing: contact verbinden met middenrail.

Kadoelen

Well-known member
Ik heb een aantal middenrail pulscontacten verwijderd en waar ik niet bijkon, heb ikhet andere eind van de draad met de voeding van de middenrail verbonden. De lokjes stoppen niet meer bij die contacten.
De twee drieassers ontsporen niet als de achteruit over de (kruis)wissels gaan, en soms als ze vooruit gaan. Zou dat te maken hebben met de gewichtsverdeling? Het richtingsrelais is er nl uit... Volgende stap: gewichtje voor in de lok leggen.
Groet, John

Bovenaan