Märklin ombouwen naar Trix Express

MarcoTrix

Active member
Ik heb samen met mijn vader een Märklin treinbaan gehad, en daardoor vallen mij er enkele zaken op door mijn kennis van Märklin wagens.
Er zijn enige Märklin wagens die eenvoudig om te bouwen zijn naar Trix Express, alhoewel dat niet direct duidelijk is of aangegeven wordt.
Ik noem nu enkele wagens, maar zal dit topic nog later uitbreiden.

Märklin 46058 Open goederenwagen Omm 55

Nodig voor ombouw: Trix 66733 Trix-Express-Umrüstset.
Of: Märklin E258259 Radsatz + een paar koppelingen uit Märklin 66661.

Opmerkingen: Dit is een Märklin Start-up wagen waarbij het onderstel met de kortkoppelingen al is gemonteerd.
Ik noemde zelf deze wagens altijd "premium-hobby wagens" (Het Märklin Hobby programma is de voorloper van het Märklin Start-up programma), omdat dit feitelijk niet anders zijn dan 4400/44000 serie wagens met een chiquer onderstel met NEM schachten.

Märklin 44500 Gesloten goederenwagen Gs 210

Opmerkingen: Zie wagen 46058.

Märklin 46029 Set Belgische kolenwagens

Opmerkingen: Zie wagen 46058.

Laatst bewerkt:

MarcoTrix

Active member
Märklin Thomas the Tank Engine 44132 MILK
Märklin Thomas the Tank Engine 44133 TAR

Opmerkingen: Van deze tankwagens zijn bij Hornby veel kleurvarianten verschenen, let er maar eens op bij treinbeurzen (o.a. Houten). De bak zit met klemmetjes vast aan het frame, en is makkelijk te verwijderen. Sommige tipper en salt cars hebben hetzelfde frame, en hiervan is de bak ook uit te wisselen met 44132 en 44133. Maar hiervoor is enige kennis nodig van het Hornby programma, en neem zeker 44132 of 44133 mee naar een beurs om het frame te vergelijken.

Märklin Thomas the Tank Engine 97051 Annie
Märklin Thomas the Tank Engine 97052 Clarabel

Opmerkingen: De bak zit met klemmetjes vast en is uit te wisselen met Hornby R4671 LMS, Hornby R4672 SR, Hornby R4673 GWR en Hornby R4674 LNER. Bij sommige beginsets zitten andere varianten op deze wagen, en die worden soms los aangeboden op eBay.

Märklin Thomas the Tank Engine 44130 Troublesome Truck #1
Märklin Thomas the Tank Engine 44130 Troublesome Truck #2

Opmerkingen: De bak zit met klemmetjes vast en is uit te wisselen met vergelijkbare wagens uit het Hornby Railroad programma, o.a. Hornby R6930 en Hornby R60049. Regelmatig verschijnen andere kleurvarianten, en dan veranderen ook de nummers weer.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

MarcoTrix

Active member

Zoals Lima haar betaalbare vereenvoudigde assortiment in Nederland verkocht onder de naam HEMA Treinen, deed Märklin dat in Duitsland onder de naam Primex. Dit assortiment werd o.a. verkocht in warenhuizen en supermarkten. Ik kocht het altijd bij de Famila in Kleve. Primex treinen waren oude modellen van Märklin, of sterk vereenvoudigde modellen. De nadruk lag meer op de speelwaarde dan op de modelgetrouwheid, en zodoende was Primex goedkoper dan Märklin.

Onder deze modellen zijn er ook wagens die naar Trix Express om te bouwen zijn:

— Primex 4548 koelwagen Beck’s Bier (vereenvoudigde uitvoering zonder platform aan uiteinden).
— Primex 4553 koelwagen Pilsner Urquell (vereenvoudigde uitvoering zonder platform aan uiteinden).
— Primex 4557 koelwagen Langnese/Iglo (vereenvoudigde uitvoering zonder platform aan uiteinden).
— Primex 4544 bananen wagen (vereenvoudigde uitvoering).
— Primex 4592 koelwagen Ritter Sport Schokolade (blauw, met platformen, echter niet zwart geverfd).
— Primex 4543 koelwagen Ritter Sport Schokolade (rood, met platformen, echter niet zwart geverfd).
— Primex 4558 postwagen Deutsche Bundespost.
— Primex 4538 lage bakwagen (zonder beschriftingen).
— Primex 4582 Kolenbak.
— Primex 4541 Primex containerwagen.

Vooral van de koelwagens zijn mij meer kleurvarianten bekend, die lang niet allemaal de catalogus haalde. Dat was niet ongebruikelijk bij Primex. Van sommige modellen werd slechts één productie-run gemaakt.

MarcoTrix

Active member

Primex H0 4590: Sarrasani Zirkuswelt 5.

Opmerking: Kom je soms nog wel eens tegen op de beurs in Houten.

• Leuk

MarcoTrix

Active member
Märklin 46129 Autotransportwagen Laaes

Märklin 46139 Autotransportwagen Laaes

Nodig voor ombouw: 2 X Trix 66733 Trix-Express-Umrüstset.
Of: 2 X [Märklin E258259 Radsatz + een paar koppelingen uit Märklin 66661].

Opmerking: Niet bepaald goedkope wagens, als je bedenkt dat dit eigenlijk twee gekoppelde Start-up wagens zijn (4400/44000). Ik mag hopen dat de autootjes het waard zijn. LET OP: er zijn gelijksoortige wagens uit de 47000 serie, maar dit is een ander èn langer model.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

MarcoTrix

Active member
Zo, na een middagje knutselen een wagen rijker. Dit is Primex 4592 koelwagen Ritter Sport Schokolade, omgebouwd met Trix Express-Umrüstset 66733. Voor Primex begrippen was dit best een mooie wagen, omdat bij de meeste koelwagens de bordessen aan de uiteinden weggelaten werden. Hier zijn ze er wel erop gemonteerd, echter uitgevoerd in blank metaal. En terzijde, Ritter Sport chocolade is best lekker ;-)

• Leuk

MarcoTrix

Active member
Wellicht ten overvloede, maar ik meld het toch:

De Trix 24200-## wagens zijn Start-up serie 4400/44000 wagens met 2-rail gelijkstroomwielen.
Dus ook hier geldt: ombouwen met Trix Express-Umrüstset 66733.

Trix 24200-05 Ketelwagen Gasolin.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

MarcoTrix

Active member
Hier volgt een hele opsomming van ketelwagens, waarvan ik vermoed dat ze van oorsprong door Trix gemaakt zijn. Ze behoren niet tot de oude blikken 4500 serie ketelwagens van Märklin, noch de Hobby/Start-up serie en noch de mooi gedetailleerde 4600 serie ketelwagens. Voor de komst van Trix behoorde de 4600 serie goederenwagens als de beste goederenwagens van Märklin.

— Märklin 46429 firma Henkel KG Düsseldorf

Van de producten van de firma Henkel zijn nog talloze kleurvarianten uitgebracht, meer dan dat er op de volgende afbeelding staat.

— Märklin 46428 VTG
— Märklin 48544 2 dienst ketelwagens ÖBB
— Märklin 48545 3 ketelwagens Strukton Maarssen

— Märklin 48546 2 ketelwagens DDPA / ESSO ondergebracht bij de DSB
— Märklin 48507 set SBB goederenwagens, ALLEEN de ketelwagen.
— Märklin 48170 EVA, ALLEEN bij Märklin MHI winkeliers.

Nodig voor ombouw: wielen Trix E33339010, koppelingen Trix 66661.
Opmerking: Wees altijd opmerkzaam voor meer kleurvarianten, die niet altijd in de catalogus staan, o.a. series speciaal voor één land.

MarcoTrix

Active member

HORNBY voor TRIX EXPRESS ???

LET OP:

Hornby R6445 Tipping wagon LUNT + Märklin 44132 MILK of Märklin 44133 TAR + Märklin E258259 Radsatz + een paar koppelingen uit Märklin 66660.

"Mix & Match", je hoeft niet te snijden, zagen, lijmen of wat dan ook. Demonteren, en het klikt allemaal in elkaar.

• Leuk

GND

Well-known member
Hoi Marco,

Ik spit de Trix en Märklin ieder jaar door, waarbij ik zoek of er bij een wagon staat vermeld dat er TE wielen gebruikt kunnen.

Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Bovenaan