Matchbox

MarcoTrix

Well-known member
Voor wie een oude treinbaan authentiek wil aankleden met autootjes, en niet altijd wil terug vallen op Wiking, is dit een goede tip.
Zover ik kan nagaan, heeft Matchbox alleen in 1966 in de Collector's Guide bij sommige modellen de schaalgrootte aangegeven.
Mijn inziens moet je die met een korrel (of twee) zout nemen, maar hou in gedachte dat de schaalgrootte vroeger niet exact aangehouden werd, maar men meer bedoelde dat een item voor een bepaalde schaalgrootte geschikt was.

Op deze website kan je de Matchbox Collector's Guide 1966 raadplegen.

MarcoTrix

Well-known member
Dat klopt, maar in 1966 was dat principe inmiddels wel verlaten. De autootjes werden nog steeds verpakt in kartonnen doosjes, maar die waren inmiddels groter dan de luciferdoosjes (matchboxes).

Ik heb even een foto gemaakt om te laten zien wat ik bedoel:

Van links <— naar rechts —> :

1) Mercedes E klasse, H0, High Speed, made in China.

2) Bentley Continental Fastback, 00 scale, Oxford Diecast, made in China.

3) Mercedes 220 SE Coupe, geen opgave schaalgrootte, Matchbox by Mattel, made in Thailand.

4) Mercedes 300 SE, 00 scale (volgens Matchbox Collector's Guide 1966), Matchbox by Lesney, made in England (Ik was inderdaad heel erg zuinig op mijn autootjes).

Ik durf te wedden dat de Bentley correct in schaal 00 is, en Matchbox aangeeft dat het geschikt is voor schaal 00.
Vergelijk ook hoe Faller AMS omging met schaal H0, dat was ook niet correct 1:87, maar er werd meer bedoeld dat het geschikt was voor H0.
Tegenwoordig is men veel kritischer wat betreft schaalgrootte's.

Bovenaan