Mijn nieuwe Trix Express modelbaan 2.1

Hans Shunter

Well-known member
Hallo,

In Februari 2025, heb ik voor de renovatie en verduurzaming van ons huis, mijn tunnels van de moba moeten afbreken t.b.v. het plaatsen van een nieuw dakraam.
Het gesloopte deel heb ik weer herbouwd aan de andere zijde van de baan. Deze keer niet met tunnels, maar met een lus met daarin een nieuw treinstation genaamd, jawel ,Hansdorf. De baan heeft veel zelfbouw scenery met LED verlichting, daardoor werkt de hele moba op gelijkstroom, inclusief de armseinen en wissels!

Beelden zeggen meer dan woorden, daarom heb een video gemaakt met een beschrijving van alle zelfbouw scenery.
Deze video heb ik gepubliceerd op Youtube.

Ik wens u veel inspiratie en kijkplezier!!!

Mvg Hans

Drummen

Active member
Leuk gedaan! De verlichting komt goed tot zijn recht. De treinen rijden zonder stotteren en vloeiend over de wissels. Om de hoeveel meter/ centimeter heb je de rails van spanning voorzien? Ik weet uit ervaring, dat de rails behoorlijk veel spanning verliezen, wat dan weer leidt tot steeds langamer rijden.

Hans Shunter

Well-known member
Hallo Drummen,

Dankjewel, Ik heb ringleidingen onder de baan liggen voor stroom toevoer d.m.v. 230V installatiedraad. In de bochten gebruik ik rail 4372 en op de rechte stukken rails met gesoldeerde bedrading onder aan de raillassen. Die liggen ongeveer 2 meter uit elkaar of net hoe de situatie ter plaatse is. Kunststof rail van nieuwzilver heeft een betere stroom doorvoer dan de blikken kartonrail. Voor het leggen van de rail de raillassen en middenrailverbinding op werking controleren. Eventueel met een tangetje bijbuigen. Daarna de stukken rail een paar keer aan- en afkoppelen om een schone en goede verbinding te waarborgen. Voor het rijden van de treinen de rail goed schoonmaken met een blokje KURK. Dat laat geen rotzooi achter zoals een railgum! Met een schone droge doek nawrijven. Verder heb ik twee oude Honnover begleitwagen omgebouwd tot schoonmakwagons. De eerste met een stukje kurk (3mm, dik van de rol bedding) en de tweede met een stukje vilt, (zelfklevend wat je onder een stoelpoot plakt). Ik laat ze regelmatig op de baan rondrijden, getrokken door een 4 assen aangedreven V100. Ook handig voor moeilijk berijkbare stukken baan!

20260119_123451.jpg

Mvg Hans

Laatst bewerkt:

Hans Shunter

Well-known member
Hallo Willem,

Hartelijk dank. Het railplan heb ik eenvoudig gehouden. Om toch wat variatie aan te brengen had ik bedacht een tweede treinstation te plaatsen in het nieuwe deel van de baan met een pendeltrein. Die stopt op het zakspoor. De Inters rijden buiten om, die doen het station niet aan en de Regio's op het binnenspoor wel.

Mvg Hans

Laatst bewerkt:

Hans Kop

New member
Goedemiddag, echt een zeer mooie video. Wat mij opvalt is dat er geen gebruik wordt gemaakt van bergen met tunnels en dat een schaduw station ontbreekt wat mij zeer aanspreekt. M.v.r.g. Hans Kop

Bovenaan