Siku

MarcoTrix

Well-known member
Elseviers tweede pocketboek voor Modelspoorwegbouw (1968) zei:
Siku (Duitsland)
maakt verkeer in miniatuur en verkeerstekens. Schaal niet juist in H.0. (Siku is plm. 1:60)
En dat is niet helemaal meer waar. Om te beginnen is dit artikeltje meer bedoeld voor "Spielbahner" dan voor modelbouwers, echter de laatste groep adviseer ik toch om dit schrijven te lezen.
Siku maakt tegenwoordig ook modellen in H.0. Dit staat niet alleen aangegeven op de website, maar ook op de verpakking. Staat onder de rode balk van Siku een tweede rode balk, dan staat daarop de schaalverhouding aangegeven.
De modellen in H.0. betreffen meestal vrachtwagenmodellen, maar Siku is ook licentiehouder van Liebherr. En deze modellen vind je gezien de grootte niet snel terug in het programma van Wiking e.d. Wat dacht je van een mobiele, functionerende hijskraan, Siku 1886. Niet perfect gedetailleerd, maar als je een bouwplaats hebt op een treinbaan is het best een indrukwekkende verschijning.



En ben je toch aan het opruimen, Siku 1874:



Voor de rest is Siku ook licentiehouder van Volvo en John Deer. Niet modellen naar ieders smaakt, maar ik zou toch de website eens raadplegen.
 

MarcoTrix

Well-known member
Even terugkomend op de reactie van Uitgeverij Elsevier over Siku: in 1965 brachten zij wel het boekje "Elseviers pocketboek over Miniuatuur-Autobanen" uit, hoofdzakelijk over FALLER AMS en MINIC MOTORWAYS. Natuurlijk in combinatie met H0 en 00 treinbanen. Niet dat die racebaanautootjes bepaald op schaal waren.... Maar dit terzijde ;-)
 

te35-37

Well-known member
Dat gemotoriseerde ,HO'-autotjes in de jaren 60 nog niet op schaal gemaakt konden worden, was het gevolg van dat de magneten voor de gelijkstroommotoren nog niet klein en krachtig genoeg gemaakt konden worden. Zie wat ik al eerder schreef over de gelijkstroommotoren in de jaren 40 en 50.
 

MarcoTrix

Well-known member
@ te35-37, dat klopt. En ik denk dat hier over Faller AMS e.d. al veel geschreven is. Bovendien werden schaalgrootte's vroeger minder strak aangehouden dan tegenwoordig, en werd veel aangepast aan wat de techniek in die tijd mogelijk maakte. Tegenwoordig zou je bijvoorbeeld koolborstels aan de buitenkant van een locomotief niet meer accepteren.

Mij gaat het om ongemotoriseerde modellen, en daarom vond ik de opmerking van Elsevier zo grappig. Enerzijds een opmerking maken over de schaalgrootte van Siku, anderzijds boekjes uitbrengen van Faller AMS in combinatie met treinbanen.

Jammer is dat de speelwaarde van treinbanen verdwenen is door de opkomst van modelbanen. Ik schaar me meer onder de "Spielbahner" ;-)
 

te35-37

Well-known member
Ben het met je eens. Vaak zijn die super schaalbanen voor mij nogal steriel en saai.
En vaak zie je, dat alles op schaal is, maar indien men kunststof huizen van de fabrikanten gebruikt, men die niet schildert of mat maakt. In het echt zijn gebouwen niet glanzend.
Voor mij blijft het spelen het belangrijkste. Maar dat had je al begrepen gezien mijn te35-37 baantje. Maar toen was dat het beste wat gemaakt kon worden in 00 of 16 mm spoor schaal.
 
Bovenaan