Trix 2295 VT 08

PeterH

New member
Hallo aan alle deskundigen,
Ik heb een VT 08 in de 2-rail uitvoering, de 2295.
Het chassis (de schorten) is hetzelfde als van de hondekop.
Er zit dus een trede waar in de kap geen deur zit.
Ter hoogte van de draaistellen zit geen schortbeplating.
Dit alles geldt voor de motorwagen en voor de bijwagen.
Van oude catalogi en de Mikado-gids word ik niet wijzer, deze uitvoering zie ik nergens afgebeeld.
Kan dit origineel zijn ?
Alvast bedankt voor een antwoord,
Peter.

Hans Kop

Member
Goedemiddag Peter,

Ik begrijp je opmerkingen niet helemaal.

Je geeft aan dat het chassis (de schorten) hetzelfde is, of zijn, als die bij de "hondekop" artikel nummer 2281.
In basis vind ik dat het chassis van de VT 08 behoorlijk afwijkt t.o.v. die bij de "hondekop".

Op foto"s in het boek van Nikolas Waldura zijn alleen treden bij de dubbele toegangsdeuren van de 2281 te vinden.
Dit soort treden ontbreken in ieder geval bij de VT 08, zowel in de stuurwagen als in de bijwagen.

Onderstaand een foto van mijn VT 08. Hopelijk kun je hier wat mee.
Wel heeft de VT 08, zowel bij de stuurwagen als de bijwagen, aan elke zijde, een tweetal vierkante sparingen.
Of deze bedoelt zijn als treden durf ik niet te zeggen. Op mijn foto zijn deze kleine sparingen zichtbaar.
Als dit treden zouden zijn dan klopt het dat bij de meeste van deze sparingen geen deuren voorkomen.
Misschien verduidelijkt de foto, waarover Drummen sprak, iets meer van de door jou gestelde vraag.

M.v.r.g.

Hans Kop

Bijlagen

PeterH

New member
Het gaat hierom: ik heb een VT 08 met het onderstel van een hondekop. Omdat het er uit ziet alsof er niet aan geknutseld is stel ik de vraag of dit origineel af-fabriek zo geleverd kan zijn.
Volgens AI is het verschil tussen de nummers 2295 en 2297 dat de 2295 zonder en de 2297 met schortplaten is. Maar ik kan daar nergens een afbeelding van vinden.
Vandaar dat ik raad van levende mensen op het Trix forum wil hebben.
Dus Drummen en Hans, bedankt voor het meedenken !
Peter.

Bijlagen

Hans Shunter

Well-known member
Hallo,

In vergelijk met diverse afbeeldingen uit catalogi kan het niet anders zijn dat dit een chassis is van een hondekop met een kap van een vt08, dus is dit niet origineel te noemen.

De vierkante sparingen, vt08, t.h.v. het midden van de wielstellen kan duiden op hijs punten en/of het plaatsen van bokken t.b.v. het verwisselen van wielstellen.

Mvg. Hans

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Kadoelen

Well-known member
De twee bredere stukken in de onderzijde ter hoogte van elk draaistel zijn volgens mij om de wielen ruimte te geven in de bochten.
De draaistellen van de VT08 hebben, denk ik, ook geen ombouw.

Bovenaan