Wimmelbahn Düsseldorf Hbf

MarcoTrix

Well-known member
Bij mijn eerste bezoek aan Düsseldorf in 1984 kreeg ik van mijn leraar toestemming om op eigen gelegenheid naar de Drupa te gaan. Ik nam altijd bij een bezoek aan Duitsland mijn Duitse Marken mee, omdat modeltreinen daar goedkoper waren (ook toen al). De BTW was lager, en je had geen importheffingen. Bij aankomst aan de Messe had ik met die leraar afgesproken waar we elkaar weer zouden ontmoeten. En dan zit je onverwacht met 4 leraren koffie te drinken, omdat daar stiekem ook enige treinliefhebbers onder zaten.

Dat was nog een hele wandeling over de Rheinkniebrücke, via de modeltreinwinkel naar het Hauptbahnhof. Kaartje kopen voor de tram, maar ook even naar de WC. Daar trof ik voor de tweede keer in mijn leven een Trix Express modelbaan aan. Dat was toen eigenlijk al een soort relikwie uit het verleden. Desalniettemin leuk genoeg om er even enige minuutjes naar te kijken.

Gisteren had ik een rit met een heel gezelschap naar Düsseldorf, die aldaar de kerstmarkt gingen bezoeken. Er was een parkeervergunning geregeld voor de bus aan de Fritz-Roeber-Straße. Nadat het gezelschap de bus verlaten had, en ik de bus weer een beetje netjes gemaakt had, ben ik met tram U76 naar Düsseldorf Hbf gereden. En tot mijn verbazing staat de Trix Expressbaan er nog steeds. Ongelofelijk dat zoiets in een tijd van mobiele telefoons nog steeds bestaat. En ook vol lof voor de mensen die zoiets onderhouden en in stand houden. Het zou leuk zijn als we zoiets in Amsterdam of Rotterdam (o.i.d.) ook kunnen plaatsen.

Maar goed, hier een impressie van de baan (2025-11-24). En wat mij betreft mag die nog vele jaartjes rondrijden.

Bovenaan