Electrische wissels

WiGo

New member
Goedemorgen, kan iemand mij vertellen hoe je het beste elektrische wissels weer gangbaar kunt maken, nadat ze 40 jaar in de kast hebben gelegen werkt e.e.a. niet meer zo goed ?
Groeten, WG

MarcoTrix

Active member
Vooral niet forceren. Het klinkt alsof het vet (of de olie) gepolymeriseerd is (= dik en uitgedroogd door ouderdom). Even voorzichtig aansluiten, zoemt de elektromagneet, dan werkt deze nog. Daarna stoppen, anders brandt de elektromagneet door. Dan is het een kwestie van voorzichtig losmaken van de olie met b.v. wasbenzine. Controleer het wissel ook op roest en oxidatie, dat kan ook een spelbreker zijn.

WiGo

New member
Goedemorgen, heeft iemand informatie over het uitbreiden naar 4 locs, die onafhankelijk kunnen rijden ? EMS is blijkbaar niet meer te krijgen, dus zal het op een andere manier moeten. Wat heb je dan allemaal nodig om te digitaliseren ? Welk besturingsapparaat en welke decoders ?
Groeten, WG

te35-37

Well-known member
Vooral niet forceren. Het klinkt alsof het vet (of de olie) gepolymeriseerd is (= dik en uitgedroogd door ouderdom). Even voorzichtig aansluiten, zoemt de elektromagneet, dan werkt deze nog. Daarna stoppen, anders brandt de elektromagneet door. Dan is het een kwestie van voorzichtig losmaken van de olie met b.v. wasbenzine. Controleer het wissel ook op roest en oxidatie, dat kan ook een spelbreker zijn.
- wasbenzine spuiten met een injectienaald, dan kom je in alle hoekjes.
-metaal niet schuren met schuurpapier maar met railgum blok

MarcoTrix

Active member
Goedemorgen, heeft iemand informatie over het uitbreiden naar 4 locs, die onafhankelijk kunnen rijden ? EMS is blijkbaar niet meer te krijgen, dus zal het op een andere manier moeten. Wat heb je dan allemaal nodig om te digitaliseren ? Welk besturingsapparaat en welke decoders ?
Groeten, WG
Ik zal proberen hier zo'n objectief mogelijk antwoord op te geven. Bovendien is het geen simpele materie waarop niet eenduidig een antwoord op te geven is.

— Als je met meerdere locomotieven onafhankelijk van elkaar wil rijden ontkom je niet aan digitaal rijden. In het verleden waren er meerdere systemen, maar tegenwoordig is DCC algemeen als standaard geaccepteerd. Maar ook binnen het DCC systeem gaan de ontwikkelingen razendsnel.
— Controleer vooraf of de locomotieven die je bezit voldoende ruimte hebben om een decoder in te bouwen. En maak een berekening van de inbouwkosten. Ik heb vroeger Märklin gehad, en de aanschaf van locomotief 30000 met decoder was goedkoper dan het laten inbouwen van een decoder in locomotief 3000, beide modellen van de Baureihe 89 rangeerlocomotief.
— Hou er bij oude locomotieven rekening mee dat er een zwaardere decoder ingebouwd moet worden uit een grotere schaalgrootte. Oude locomotieven hebben meestal een grote motor met een flink vermogen, en de modernere decoders houden daar geen rekening mee (o.a.: de oudste Märklin krokodillen in schaal H0 hadden een 0 motor, omdat Märklin daarvan nog een voorraad had liggen. Ik verwacht dat ook met de oudere Trix modellen).
— Ontwikkelingen in DCC gaan erg snel, en beschouw alles wat je aanschaft als direct afgeschreven. Ik heb geprobeerd mijn oude Märklin Central Station 1 te verkopen, uiteindelijk heb ik die moeten weggeven... De ongeveer 170 Euro die ze op eBay er voor durven vragen is pure overkill, voor een inmiddels verouderd systeem. De beloofde hardware update door Märklin is er nooit gekomen.
— DCC is een "open" systeem, en daardoor komen en gaan er nogal wat software- en hardwarebedrijven.

Gaat het puur om het onafhankelijk besturen van 4 locomotieven, hou het dan simpel. Wissels e.d. gewoon analoog blijven aansturen (dat was je toch al gewend, en daar is ook niks mis mee). In 4 locomotieven DCC decoders (laten) inbouwen, sla wel goed advies in. Één en ander aansturen met b.v. een Trix Mobile Station. Ingewikkelder zou ik het niet maken.

Misschien eens contact opnemen met Domburg Train Support.

Mijn persoonlijke ervaring: eerst Delta Control 4f gehad, daarna Central Station 1 en tot slot PIKO SmartBox light. Ondanks belofte's dat de systemen uit te breiden zouden zijn, is de ontwikkeling in alle genoemde apparaten stop gezet. Het heeft mij behoorlijk wat geld gekost, en na de derde keer was het voor mij de reden om gewoon weer analoog te rijden. Maar voor alle duidelijkheid, dat was mijn ervaring. Ik hoop dat andere forumleden ook hun visie hierop geven.

Bovenaan