Trix Express rails ???

MarcoTrix

Well-known member
Ik heb recent een stommiteit begaan door een complete opbergbox treinspullen te kopen bij de kringloopwinkel.
Tot nu toe met een nog geeneens slecht resultaat en enkele verassingen, zoals deze:

Deze rails hebben dezelfde kartonnen bedding en rail lassen als de 3-rail Trix Express rails.
Is dit Trix Express of wat anders? Elke vorm van informatie is welkom.
De rails waren in verassend goede staat, en hebben ook geen sporen van bevestiging door lijm of schroeven.

GND

Well-known member
Het lijkt op Trix Internationaal.
Ik ben ingestapt in de periode van na de kartonrails.
Misschien dat anderen hiermee kunnen helpen

Hans Shunter

Well-known member
Hoi Willem,

Johann Distler, die blikken treinen- en rails van zijn eigen programma aanbood in schaal 00, maakte ook in de periode 1953-1960 voor Trix Express batterijlocs van 4,5 Volt en rails die erg op het assortiment van TE leek.

Mvg Hans

• Leuk
Waarderingen: GND

Drummen

Active member
Als je de onderkant van de rails ziet, dan is de indeling van de bevestigingslipjes, waarmee de rail op de kartonnen bielsenmat wordt vastgezet gelijk aan de kartonnen trix express rails. Ik heb nog wel enige kartonnen rails 30 graden R1, die een andere indeling van de bevestigingslipjes hebben. Waarschijnlijk zijn er op het eind wat produktie wijzigingen geweest. Maar ik heb er nooit iets over gelezen. Ik zal een foto binnenkort hier plaatsen. Ergens in 1962/ 1963 is Trix begonnen met Trix Internationaal. Misschien zijn dit de eerste uitleveringen geweest van 2 rail beginsets. Wiet weet er het fijne van?

Hans Shunter

Well-known member
Goedenavond,

In vergelijking met de TE rails is de afstand tussen de dwarsliggers anders en zo ook de dikte ervan. Bij mijn weten is voor het eerst Trix Express international met de bijbehorende rails voorgesteld in de TE catalogus van 1964. Deze werd vervaardigd van kunststof dwarsliggers met nieuwzilver volprofiel spoorstaven en universele raillassen, nr 42XX.Tegelijkertijd werd ook onze welbekende 3-rail hiermee uitgevoerd en geïntroduceerd, nr 43XX.

Mvg Hans

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

Drummen

Active member
Zoals je ziet, is de bovenste een normale kartonnen rails, ik denk dezelfde breedte van de bielzen, alleen natuurlijk de voorziening voor de bevestiging van de middenrail. De indeling van de kartonnen bielzenmat is identiek aan de 2 rail uitvoering.
De onderste rail ziet er van boven ook gewoon uit, alleen zitten aan de onderkant minder bevestigings lipjes. Ik heb er ook een groot aantal , waarbij de lipjes niet tegenover elkaar zitten, maar verspringen

Bijlagen

Bovenaan