Trixmünden am Main

MarcoTrix

Well-known member
Bouwplaats

Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk is het hier een bouwplaats na mijn bezoek aan de (welbekende) beurs in Houten.
Om te beginnen, zo goedkoop en simpel kan een treinbaan zijn. In Houten kocht ik een bouwdoos van een huis in aanbouw van Primex (1679, geproduceerd door Pola) voor één Euro, dat ik thuis aanvulde met een vrachtautootje van Siku. En zo is het Zwitsers dorpje uitgebreid met een bouwplaats. Ter zijner tijd nog een paar bouwvakkertjes erbij, liefst met een werkkeet en je hebt een leuke scene.

Dan zijn er nog een hoop dingen te doen:

1) In Houten kocht ik werkelijk voor een spotprijs twee Märklin Museumswagens voor 19,90 Euro per stuk. Dit soort prijzen zijn bijna diefstal....
Museumswagen 1991 (een wijnwagen met oldtimertje) is om te bouwen met Trix Express-Umrüstset 66733, bij Museumswagen 2004 hoef ik alleen de wielen en de koppelingen te vervangen. De laatste set gaat gepaard met een stoere MAN vrachtwagen.
Beide projecten liggen nu stil door een miskleun van DHL....
2) Een andere wens ging in Houten ook in vervulling: Württembergse personenwagen Märklin 4302, ingezet bij de DB.
Zelfde recept als hierboven, alleen de koppelingen en de wielen vervangen. En ook hier, project ligt stil door DHL.
3) Nu mee bezig, Trix Express 306 langhoutwagen. Gekocht voor slechts 4 Euro, en dat had ook een reden. Om te beginnen de wagen compleet schoongemaakt, ontbrekend wiel gemonteerd en een koppelingsbeugel voorzichtig recht gebogen. Vervolgens viel de wagen steeds uit elkaar als ik het omdraaide. De beide draaistellen worden namelijk bijeen gehouden door de houten lading, die met spijkertjes vast zitten. Nou ja, vast: die vielen er telkens spontaan uit. Ten slotte de lading vastgezet met Märklin 7599 houtschroefjes. Dat oogt niet alleen beter, het zit ook goed vast. Resultaat, voor een habbekrats een leuke wagen erbij.
4) Een andere mooie aanwinst is de gietpanwagen van Trix Express (3471). Beetje vreemde aanschaf, want deze wagens komen nooit op het openbare spoorwegnet. Maar het is wel een indrukwekkende wagen, waarmee gietpannen worden vervoerd met vloeibaar metaal. Deze wagens werden bijna uitsluitend en alleen door Jünkerath gebouwd, en wereldwijd geëxporteerd. Je kan er nog steeds eentje bewonderen, maar merk op dat het origineel 3-assige draaistellen had. Desondanks heeft Trix Express het karakter van deze wagens perfect weergegeven.

5) Nog een Schuco Piccolo autootje gekocht. Ze schijnen in eerste instantie tussen 1957 en 1969 geproduceerd te zijn, in schaal 1:90. Hetzelfde dus waarmee Trix Express adverteerde. Toch zie ik in oude publicaties van treinbanen deze autootjes niet terug. Daarbij duiken meestal de eerste autootjes van Wiking, Matchbox (00 schaal) of Lego(!) op. Lego? Ja, zij maakte ooit ook autootjes in schaal 1:87. Maar hoe dan ook, Schuco autootjes hebben een heerlijk retro gevoel over zich. Jammer dat ze best aan de prijs zijn.

Laatst bewerkt:
Bovenaan